Julkinen sektori on murroksessa ja sen toimijat polttavien kysymysten äärellä. Mitä merkitsee valtionhallinnon digitalisaatio, miten saada budjetti riittämään ja kuinka tehtävät hoituvat tehokkaasti myös tulevaisuudessa? Kartoittaessaan tekoälyn mahdollisuuksia, kuntien hyvinvointiin erikoistunut Kunnan Taitoa Oy kääntyi kumppaninsa CGI:n puoleen – saavuttaen enemmän kuin kukaan uskalsi odottaa. Jatkossa jopa 90 prosenttia sähköisten ostolaskujen tiliöinneistä on mahdollista käsitellä täysin automaattisesti ja ilman kalliita järjestelmähankintoja.

Taitoa tarjoaa tehokkaita ja laadukkaita talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita sekä perintä, hankinta ja rekrytointipalveluita kuntaorganisaatioille. Yhtiön tavoite on tarjota kaikille kuntatoimijoille yhtäläiset mahdollisuudet laadukkaaseen julkiseen taloudenpitoon ja päätöksentekoon. Tässä onnistuakseen Taitoalla tarvitaan sekä asiantuntemusta että parasta teknologiaa. Taitoan haastettua CGI:n tekoälyosaamisen ostolaskujensa ja asiakkaiden tiliöintien käsittelyssä, ratkaisu toteutettiin ketterimmällä ja kustannustehokkaimmalla tavalla – lisäämällä tekoälyn jo käytössä olevaan, Taitoalle aiemmin toimitettuun CGI:n Kuntamallin palvelukokonaisuuteen. Näin ollen Taitoan ei tarvinnut kuluttaa resurssejaan tekoälyhankkeille tyypillisesti aikaavievimpään ja kalliimpaan vaiheeseen, tiedonhakuun ja koontiin.

– Vakuutuimme CGI:n koneäly- ja data science -osaamisesta. Halusimme nopeaa käytännön palvelua, ja he vastasivat tarpeeseen. Toimintamme läpikotaisin tuntevat asiantuntijat pääsivät tarvittavaan tietoon välittömästi käsiksi ja ketterästi liikkeelle, kertoo Taitoan tuotejohtaja Jarkko Turkki.

Taitoalla olemme ylpeitä ollessamme alan edelläkävijöitä, kiitos CGI:n kokonaisvaltaisen ja tehokkaan palvelun sekä kuntamallien skaalautuvien prosessien.

Jarkko Turkki, tuotejohtaja, Kunnan Taitoa Oy

Lähes 10 kertainen tehokkuus 

Yli 1.3 miljoonan ostolaskun vuosittainen käsittely on ollut Taitoan asiakkaille ja Taitoalle työläs prosessi. Kunta-asiakkailla laskujen asiatarkastukseen ja tiliöintiin osallistuu tuhansia työntekijöitä. Taitoalla jopa joka kymmenes on osallistuu tavalla tai toisella ostolaskujen käsittelyyn. On tavallista, että laskuissa on usein puutteellista tietoa. Jos esimerkiksi tilinumeroa tai kustannuspaikkaa ei löydy, yksittäisenkin laskun käsittelyyn on kulunut merkittävästi aikaa ja rahaa. 

– Tekoälyn avulla manuaalien ostolaskujen tiliöinti jää historiaan. Yhdistämällä tekoälyn ohjelmistorobotiikan aisapariksi, pystytään automatisoimaan ja tehostamaan entistä suurempia prosessikokonaisuuksia. Tekoäly kykenee reitittämään ostolaskun, sekä tiliöimään laskun asiakastarkistukseen laskuhistoriaa tulkiten ja yhdistellen. Jo kolmessa viikossa ymmärsimme, että dataa rikastamalla on mahdollista ennustaa yli 80 prosenttia puuttuvista laskutiedoista ja tiliöinneistä. Näin ollen asiantarkastajan täytyy ainoastaan hyväksyä tekoälyn täydentämä lasku sekä välittää se eteenpäin. Kaiken lisäksi järjestelmä oppii sitä nopeammaksi, mitä enemmän tietoa se on käsitellyt. Kokeiluvaiheen jälkeen oli selvää, että projekti kannattaa viedä tuotantoon. Tulevaisuudessa arvioimme tiliöitävämme yli 90 prosenttia asiakkaiden ostolaskuista täysin automaattisesti. Näin voimme vapauttaa asiantuntijoidemme työtä enemmän asiakkaiden konsultointiin ja neuvontaan, Jarkko jatkaa.

Mullistavia mahdollisuuksia

Potentiaali on mullistava, eikä ainoastaan Taitoalle, vaan kaikille Suomen kunnille ja kuntayhtymille. Yhteinen matka järjestelmätoimituksista ohjelmistorobotiikkaan ja tekoälyyn avaa jatkuvasti uusia ovia.

– Tekoäly soveltuu käytännössä kaikkialle, missä joudutaan käsittelemään puutteita ja virheitä sisältävää aineistoa prosessinomaisesti. Taitoalla olemme ylpeitä ollessamme alan edelläkävijöitä, kiitos CGI:n kokonaisvaltaisen ja tehokkaan palvelun sekä kuntamallien skaalautuvien prosessien, Jarkko sanoo. 
Tekoälyn ansiosta Taitoa palvelee asiakkaitaan entistäkin paremmin, ja kehitysmahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat esimerkiksi alv-koodien tarkistuksessa ja kirjauksessa. 

– CGI:n kanssa oli ilo työskennellä. Yhteydenpito oli aktiivista, aikataulu piti loppuraporttia myöten ja tiesimme aina missä mennään. Suosittelen varsinkin jo CGI:ltä järjestelmän hankkineita sekä ohjelmistorobotiikkaa hyödyntäviä tutustumaan tekoälyn mahdollisuuksiin heidän kanssaan. Tästä on hyvä jatkaa, Jarkko toteaa.

Asiakashyödyt

 

  • Tekoäly tuo perinteisiin järjestelmiin sekä ohjelmistorobotiikkaan merkittävää lisäarvoa ajassa ja rahassa, kun laskutustieto on puutteellista ja manuaalista työtä on paljon – Taitoalla jopa 90 prosenttia 1.3 miljoonasta ostolaskujen tiliöinnistä on täysin automatisoitavissa.  

  • Kustannustehokkuutta ja asiantuntemusta – tekoälyn toteuttamiseen tarvittava data heti CGI:n käytössä, omat järjestelmät tehokkaasti hallittavissa.

  • CGI:n Kuntamallin vahva asiantuntemus takaa sujuvan palvelun.

  • Mahdollisuudet järjestelmäintegraatioihin ja ratkaisun laajentamiseen rajattomat.

Haluaisitko keskustella kokeneen asiantuntijamme kanssa siitä, mitä uudet teknologiat mahdollistavat liiketoiminnallenne? Tai kaipaisitko uusia näkökulmia sekä raikkaita ideoita hankkeellenne? Tilaa maksuton sparrailupuhelu asiantuntijamme kanssa!

Valmiina palvelukseen:
Teemu Vierimaa
Konsultti, CGI
040 716 3497
teemu.vierimaa@cgi.com