Globaali verkkokauppa haastoi Matkahuollon. Pitkä ja kivinen tie on kuljettu, ja nyt Suomen nopein kuljettaja voi jo vetää henkeä: mobiilikansa on tyytyväinen.

Liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo ei edes yritä vakuuttaa, että Matkahuollon digitalisoitumisen tie olisi ollut helppoa.

– Loppuasiakas ei tiedä eikä tarvitsekaan tietää, mitä kulissien takana on tapahtunut, sanoo Ylitalo.

Paljon on tehty ennen kuin on päästy tilanteeseen, jossa kuluttaja surffaa verkossa, tilaa Zalandolta tai Ellokselta paketin, saa tekstiviestin, menee lähimpään Siwaan tai Valintaloon, juoksee kotiin ja sovittaa illan bilevaatteita.

Paketti on ehkä lähtenyt Yhdysvalloista ja päätynyt Matkahuollon Kampin terminaaliin. Narinkkatorin alla työskentelee yli sata matkahuoltolaista ottamassa vastaan tuotantolinjoja pitkin saapuvia paketteja. Lajitellut paketit toimitetaan noudettavaksi tilaajan haluamaan noutopisteeseen.

– Kun ostoskanavat ja tavaravirtojen hallinta digitalisoituivat, suurin haaste on ollut tietojen kerääminen ja niiden yhtenäistäminen. Piti esimerkiksi kartoittaa, missä pienemmät tiet kulkevat, kertoo Ylitalo.

Ylitalo valottaa, mistä on kysymys. Matkahuollon järjestelmässä on yhteensä muun muassa 75 000 pysäkkiä, 500 000 kellonaikaa, 20 000 vuoroa ja 1 100 pakettipistettä. Tämän paletin digitalisoiminen on ollut haaste isolla alkukirjaimella.

Nyt mobiilipalvelut ovat jokaisen palveluyrityksen ydintä. Asiakas voi seurata mobiililaitteestaan tilaamansa paketin kulkua mistä maankolkasta tahansa kohti paikallista toimipistettä.

  

Paikallinen luottoyritys

Matkahuolto on onnistunut luomaan vahvan brändin matka- ja pakettipalvelujen järjestäjänä sekä kotimaassa että globaalisti.

– Kun asiakas tulee asioimaan toimipisteeseemme, hän tietää saavansa takuu varmaa palvelua. Varsinkin pienimmillä paikkakunnilla Kela, Matkahuolto ja Alko ovat verrattavissa maamerkkeihin, sanoo Ylitalo.

Taustalla on pala palalta rakennettu järjestelmä, joka pitää sisällään niin lipunmyynnin, pysäkit, aikatauluhaku- ja taksajärjestelmätkin.

Uuden toimintaohjausjärjestelmän käyttöönotto on ollut pitkä prosessi. Neljän eri järjestelmän pohjana on CGI:n toimittama runko.

– Globaali verkosto yhdistää monet palveluntarjoajat. Matkatoimistot, lentoyhtiöt ja kuljetusyritykset hakevat yhteistyöstä synergiaetua, kertoo Ylitalo.

Matkahuollon nettilipunmyynti on kahdessa vuodessa viisinkertaistunut. Sen verkkosivuilla käy kuukaudessa jo kaksi miljoonaa kävijää.

Artikkeli on alun perin julkaistu Ratkaisu-lehdessä 2/2015

 

Tutustu myös: