Voit kuunnella jakson myös Spotifyn tai Apple podcastin kautta.

Postituslistallamme saat uudet jaksot ensimmäisten joukossa sähköpostiisi.

Nets on digitaalisen maksamisen yritys, jossa liiketoimintaa ja digitalisaatiota on mahdoton erottaa toisistaan. Maksamisen alalla tapahtuu nyt paljon, ja kehitys on maailmalla nopeaa. Netsin Suomen maajohtaja Sirpa Nordlund näkee, että teknologisen kehityksen lisäksi vähintään yhtä tärkeää on kuunnella herkällä korvalla kuluttajien muuttuvia tarpeita. CGI:n Jenni Vartiainen keskusteli Nordlundin kanssa maksamisen trendeistä ja miten Nets niihin reagoi.  

Maksupäätteiden dematerialisointi nopeutuu

Tänä keväänä on seurattu kasvukäyriä lähinnä virustilastoissa. ”Monien firmojen suurin digitalisaation taustavaikuttaja on ollut virus eikä toimitusjohtaja, transformaatio-officer tai chief digital officer”, Nordlund toteaa. Maksamisen alalla se on tarkoittanut nopeita muutoksia. Verkkokauppaostaminen ja online-maksaminen ovat lisääntyneet hurjasti. Myös pakollisten kauppa-asiointien yhteydessä ihmiset haluavat päästä eroon maksamisen fyysisestä tilanteesta. Lähimaksullekin haetaan jo muita turvallisia vaihtoehtoja. ”Biometrinen tunnistautuminen tulee lisääntymään tulevaisuudessa kameroiden ja verisuoni- tai iirisskannereiden kautta tosi nopeasti”, arvioi Nordlund. 

Maksuratkaisuja maailmalta 

Maksamisesta puhuttaessa on tarkasteltava globaalia toimintaympäristöä. ”Kuluttajaratkaisujen fragmentoituminen tulee siitä, että maksuratkaisuja tulee maailmalta meille Suomeen, Pohjoismaihin ja Eurooppaan.” Nordlundin mukaan on pidettävä todella tarkkaan silmällä, mitä teknologiayrityksissä maailmalla tapahtuu.

Jotta maksumarkkina Euroopan sisällä vahvistuisi, Nets perusti keväällä muiden eurooppalaisten toimijoiden kanssa järjestön nimeltä European Digital Payments Industry Alliance eli EDPIA. Sen tehtävänä on kehittää maksamiseen liittyviä palveluita Euroopassa.

Stabiliteetti ja turvallisuus ovat ydinasiat maksamisessa

Netsin rooli on olla pankeille ja kauppiaille yhteistyökumppani, joka tavoitteena on vähentää digitalisaation kompleksisuutta. ”Kompleksisuus liittyy siihen, kuinka toimia maksamiseen liittyvien regulaatioden kanssa ja kuinka järjestää niin, että pankkien ja kauppiaiden asiakkaat saavat parhaan mahdollisen palvelun juuri oikealla hetkellä, mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.” 

Maksamisen alalle stabiliteetti on elinehto. 

Maksaminen jos mikä on ala, jossa kaiken pitää toimia ihan koko ajan. Niin sanottua downtimea tai hikkaa ei saa olla.

Nordlund mainitsee toisena yhtä tärkeänä asiana turvallisuuden: ”Varmistetaan se, että maksaminen on turvallista missä tahansa ja milloin tahansa”.

Nordlund uskoo, että yhteiskunnan digitalisaatio vie meitä kohti helpompaa ja turvallisempaa maksamista. ”Turvallisuus liittyy myös siihen, että mitä vähemmän meillä on käteistä mukana ja mitä paremmin suojattuja meidän mukana olevat maksuvälineemme ovat, sitä turvallisempaa elämä kaduilla ja konnuilla on.”

Kiinnostuitko What's next -podcastista? Voit tilata uudet jaksot sähköpostiisi täältä.  

 
Tutustu myös: 

•    Palvelumme pankkitoimialalle 
•    Selvitys: Nuortenpankki 2019
•    Blogi: Rahanpesun valvonta ei onnistu käsityönä
•    Blogi: Miten COVID-19 muuttaa toimintatapojamme finanssialalla
•    Blogi: Suosituksia pankeille luotonantoprosessin kehittämiseen

Respond. Rebound. Reinvent.
Tarjoamme käytännön ratkaisuja pandemiatilanteen aiheuttamiin haasteisiin. Asiantuntijamme yli 400 paikkakunnalla ympäri maailman auttavat organisaatioita vastaamaan kriisin eri vaiheisiin aina välittömien tarpeiden huomioonottamisesta toimintamallien uudelleensuunnitteluun. Tehtävämme on auttaa sinua varmistamaan, että voit vastata asiakkaittesi, työntekijöidesi ja paikallisten yhteisöjensä tarpeisiin mahdollisimman hyvin. 
Lue lisää osoitteessa cgi.fi/fi/respond-rebound-reinvent.