IT-ala elää poikkeuksellisen suurta ja mielenkiintoista murrosvaihetta, jonka kasvuvauhti tulee vain kiihtymään lähivuosina. Alan murros vaatii tutuilta teknologioilta muutosta ja myös SAP on tuotteidensa ja teknologiansa osalta ehkä historiansa suurimman murroksen keskellä.

Tomi Karjaluoto

– IT:n rooli on tyypillisesti nähty sellaisena, ettei se saisi rajoittaa asiakkaan liiketoimintaa. Nyt IT nähdään mahdollistajana, jonka avulla luodaan uusia liiketoiminta- ja kasvumahdollisuuksia. Tehtävämme on viedä tätä osaamista ja näkemystä asiakaspuolelle, kertoo Tomi Karjaluoto CGI:n SAP-yksiköstä.

SAP S/4HANA -osaaminen lisää asiantuntijoiden kysyntää

CGI tunnetaan noin sadan hengen SAP-yksiköstään. SAP-tuotteet ovat isossa murrosvaiheessa, ja siihen liittyy myös uuden S/4HANA-järjestelmän lanseeraus. Se merkitsee SAP-asiantuntijoille aivan uudenlaista potentiaalia, jolla työtään, osaamistaan ja asiakkuussuhteitaan voi kehittää.

S/4HANA tuo aidosti uutta opittavaa kaikille SAP-asiantuntijoille. Jos aikoo pysyä alalla, pitää myös oppia S/4HANA-asiantuntijaksi, Karjaluoto painottaa.

– Muutos on lähtenyt käyntiin ja vauhti sen kuin kiihtyy. Asiantuntijoilla ja osaajilla tulee olemaan poikkeuksellisen kova kysyntä työpaikkoihin, sanoo Tomi Karjaluoto.

Future Talent -ohjelma käynnistää urapolun CGI:llä

Alan murroksessa kysyntä on kasvanut niin valtavaa vauhtia, ettei asiantuntijamäärä ole pysynyt kysynnän perässä. CGI vastaa kysyntään rekrytoinneilla – vuoteen 2020 mennessä se rekrytoi yhteensä tuhat uutta osaaja eri toimialoille ja eri teknologioita varten.

SAP-yksikkö on rekrytointiprosessissa vahvasti mukana, ja ensimmäiset rekrytoinnit tehdään kevään 2017 aikana. Rekrytoitavat henkilöt pääsevät Portugaliin noin kuukaudeksi koulutukseen ja sen jälkeen he palaavat Suomen CGI:lle töihin.

– Aikaisempina vuosina näin toimien olemme saaneet joukkoomme todellisia helmiä. Tarkoitus on laajentaa ohjelmaa entisestään. Tätä varten tarvitsemme myös senioritason osaajia kasvattamaan junioreita, kertoo Tomi Karjaluoto.

Junioreiden lisäksi CGI tulee rekrytoimaan myös senioritason osaajia mentorointi- ja asiantuntijarooleihin. Koulutustaustaa enemmän vaikuttaa työhistoria ja kokemustausta.

– SAP-asiantuntijan tärkein ominaisuus on uteliaisuus. Sitä kautta syntyy paljon muuta kiinnostusta ja motivaatiota oppia uutta. Uuden oppimiseen meillä CGI:llä on poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet.

Työtyytyväisyys syntyy asiakastyytyväisyydestä

CGI on tunnettu korkeasta työpaikka- ja asiakastyytyväisyydestään. Molemmat puolet tukevat toisiaan: henkilöstötutkimuksen mukaan talossa viihdytään muun muassa juuri sen vuoksi, että asiakastyytyväisyys on niin korkealla. Myös työyhteisö ja kollegoilta oppiminen tekevät CGI:stä kilpailukykyisen työnantajan.

– Meillä ihmiset viihtyvät pitkään, pidempään kuin SAP-asiantuntijat keskimäärin. Siksi voimme kehittää heitä pitkäjänteisesti, asiakkaamme syvällisesti tunteviksi ja laaja-alaisiksi osaajiksi. Tämä taas motivoi myös uudempia työntekijöitä sitoutumaan yritykseen ja sen kokemuspääomaan, kuvailee Tomi Karjaluoto.

Kokonaiskyvykkyys lähtee yksilöiden osaamisesta

CGI panostaa voimakkaasti rekrytointeihinsa, sillä sen kokonaiskyvykkyys lähtee yksilöiden osaamisesta. Sitä kautta muodostuvat myös talon prosessit.

– Olen itse halunnut pystyttää ja testata uusia demoympäristöjä, vaikkei oma työnkuvani sitä juuri vaadikaan. Tällainen kokeilemisen toimintatapa on meillä yleinen. Me haluamme olla visionäärejä, Pelle Pelottomia ja kaikkea siltä väliltä, sanoo Tomi Karjaluoto.

Yksilöille annetaan myös vapauksia. Toimenkuvaansa saa hoitaa varsin vapaasti ja siellä, missä itselle parhaiten sopii. Pohjoisamerikkalaisen yhtiön palkitsemis- ja sitouttamismalliin kuuluu myös osakeohjelma, jossa yritys ostaa osakkeita työntekijöilleen. Näin ollen Suomessakin yli 70% CGI:n työntekijöistä omistaa yhtiötä.

Tutustu myös