Voit kuunnella jakson myös Spotifyssa tai Apple podcastissa

Postituslistallamme saat uudet jaksot ensimmäisten joukossa sähköpostiisi.

Telia on yksi Suomen ja Pohjoismaiden johtavista Telecom-operaattoreista, joka on viime aikoina laajentanut palveluitaan mm. sisältöjen, yhteyksien ja ICT-palveluiden tarjonnassa. Telia Suomessa alettiin reilu viisi vuotta sitten ottaa käyttöön ketterää kehitystä laajemmassa mittakaavassa Scaled Agile Frameworkia eli SAFe-mallia hyöntäen. Telian Head of Lean and Agile Center of Excellencen, Risto Reinikaisen mukaan muutos ei ole ollut helppo, mutta siitä on ollut selkeää hyötyä muun muassa yhteistyön paranemisena liiketoiminnan ja kehitystiimin välillä. CGI:n Minna Uitti keskusteli Reinikaisen kanssa, miten hyödyntää muutosta liiketoiminnassa ja mitkä ovat avaintekijöitä ketteryyden mahdollistamisessa.

Toimintatavan ja mindsetin muutos koko organisaatiossa

Teliassa oli ennen vuotta 2014 totuttu viemään läpi isoja kehityshankkeita vesiputous-mallilla etukäteen suunniteltujen raamien pohjalta. Kun iso hanke vuoden 2014 loppupuolella ei edennytkään toivotulla tavalla, oli Reinikaisen mukaan selvää, että tekemisen mallia piti muuttaa. ”Lähdettiin tutkimaan, voidaanko ottaa SAFe käyttöön.”

Käytännössä se tarkoitti, että ihmisiä alettiin kouluttaa. Oleellista oli Reinikaisen mukaan se, että ihmiset ymmärtäisivät ”mihin olemme menossa, miksi olemme tätä tekemässä, miten olemme tekemässä ja mitkä ovat hyödyt”. Ne haluttiin Reinikaisen mukaan jakaa hyvin laajasti koko organisaatiossa ja kouluttaa ihmisiä laajamittaisesti eri tasolla keskijohtoa, linjajohtoa, HR:ää, lakipuolta ja toki ylintä johtoa myöten.

Nämä ovat haastavia, isoja muutoksia, joissa joudutaan puuttumaan siihen tapaan, millä me teemme töitä ja millä me suunnittelemme asioita. Silloin johdon näkyvä tuki on todella keskeinen asia

”Nämä ovat haastavia, isoja muutoksia, joissa joudutaan puuttumaan siihen tapaan, millä me teemme töitä ja millä me suunnittelemme asioita. Silloin johdon näkyvä tuki on todella keskeinen asia”, Reinikainen kuvaa. ”Se vanha maailma, että tehdään vaatimukset ja sitten aktiivisesti ja aggressiivisesti odotellaan 9 kuukautta, mitä tulee tuotekehityksestä, piti nyt heittää romukoppaan.”

Lisäksi tarvittiin ns. kriittinen muutosmassa tai muutoksen tekijä, joka tässä tapauksessa oli Lean & Agile Center of Excellence. ”Pitää olla tietty dedikoitu ryhmä ihmisiä, jolla on aikaa ja ymmärrystä viedä tätä muutosta eteenpäin”, Reinikainen toteaa.

Toiminnan suuntaaminen paremmin asiakastoiveita vastaavaan suuntaan

Reinikaisen mukaan SAFen yksi selkeimpiä hyötyjä on se, että kun tehdään pienemmissä palasissa asioita, eikä enää 2-3 vuoden jättiprojekteina, niin sanottu takaisinkytkentä eli palaute liiketoiminnan ja kehitystyön välillä nopeutuu. ”Silloin pystytään asiakkaan tarpeet ja toiveet huomioimaan tehokkaammin ja myös muuttamaan toimintaa paljon nopeammin.” 

Reinikaisen mukaan sekä toiminnan ennustettavuus että tuottavuus on kasvanut, ja tekemisessä on pystytty keskittymään oikeisiin asioihin. ”Kun aiemmin aikaisemmin suunniteltiin asioita ja siitä toteutui tietty osa, esimerkiksi 40 % täsmälleen maaliin, nyt ollaan päästy yli 90 %:in”, Reinikainen kertoo.

SAFen myötä yhteistyö Telian liiketoiminnan ja kehitystiimien välillä on selvästi parantunut. SAFe on tuonut läpinäkyvyyttä päätöksentekoon, ja päätöksenteon jalkauttaminen organisaatioon on lisännyt sekä ihmisten välistä luottamusta, ymmärrystä että tekemisen nopeutta. ”Kun nähdään, että päätöksiä tehdään faktoihin pohjautuen, se saa ihmiset yrittämään parhaansa.”

Muutosmatka SAFen hyödyntämisessä jatkuu

Telia Suomessa muutosmatka SAFeen on kestänyt nyt vajaa kuusi vuotta.  SAFen käyttöä on vuoden alusta lähdetty laajentamaan myös konsernitasolle.

Reinikainen kuvaa, että haasteita on toki eri maiden erilaisissa kypsyysasteissa ja siinä, että ekosysteemit poikkeavat aika lailla toisistaan: muun muassa ”miten olemme rakentaneet meidän IT-järjestelmät, mikä meidän asema markkinoilla on, minkälaisia tuotteita ja palveluita viemme eri maihin sekä minkälaisia prosesseja meillä on”. Tavoitteena on Reinikaisen mukaan jatkossa yhdenmukaistaa toimintoja ja saavuttaa skaalaetuja SAFen avulla.  

Myös Telia Suomessa muutosmatka jatkuu. ”Hyvin paljon on vielä itseasiassa joka tasolla opittavaa ja kehitettävää, jotta asioita voidaan tehdä vielä fiksummin, nopeammin ja paremmin”, Reinikainen kuvaa. Jatkossa halutaan Reinikaisen mukaan panostaa entistä enemmän myös nykyisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.

Se, että Teliassa on SAFen myötä totuttu muutokseen, on osaltaan auttanut myös pandemiatilanteeseen sopeutumisessa. Reinikainen uskookin, että paluuta vanhoihin työtapoihin ei enää tulla näkemään.

Tutustu myös:

Respond. Rebound. Reinvent.

Tarjoamme käytännön ratkaisuja pandemiatilanteen aiheuttamiin haasteisiin. Asiantuntijamme yli 400 paikkakunnalla ympäri maailman auttavat organisaatioita vastaamaan kriisin eri vaiheisiin aina välittömien tarpeiden huomioonottamisesta toimintamallien uudelleensuunnitteluun. Tehtävämme on auttaa sinua varmistamaan, että voit vastata asiakkaittesi, työntekijöidesi ja paikallisten yhteisöjensä tarpeisiin mahdollisimman hyvin.

Lue lisää osoitteessa cgi.fi/fi/respond-rebound-reinvent.