Kesäkuussa järjestetyssä Finnairin innovaatiotapahtumassa luotiin uutta ja kehitettiin vanhaa – yhdessä tärkeimpien kumppanien kanssa.

Finnair Innovation Sprint -porukka

Finnairin panostukset uusien palveluiden ja tuotteiden sekä henkilöstön tuottavuuden työkalujen ja liiketoimintamahdollisuuksien edistämiseksi ovat nostaneet yrityksen digitalisaation edelläkävijäyritysten joukkoon. Omat rekrytoinnit sekä strategiset kumppanuudet muun muassa CGI:n kanssa ovat mahdollistaneet toiminnan kehittämisen.

“Finnairilla on tällä hetkellä noin 50 digiosaajaa, jotka vastaavat Finnairin palveluiden kehittämisestä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa”, sanoo Finnairin Head of Digital Solutions Development Seppo Pöyhönen.

CGI:n DevOps-tiimi on esimerkiksi ollut mukana rakentamassa Finnairille nykyaikaista API-alustaa. Sen varassa lepää muun muassa palkintoja kerännyt Finnairin mobiilisovellus sekä uusi verkkokauppa. API-alusta on avannut uusia ovia digitaaliseen palvelumyyntiin ja palvelujen toimittamiseen.

Viikon mittaisessa Innovation Sprint -kutsutapahtumassa keskityttiin yhteiseen innovointiin ja uusien ideoiden koeponnistamiseen. Tapahtuma järjestettiin Finnairin ja kumppaneidensa CGI, Frantic, Nitor ja Houston Inc. yhteistyönä.

“Arjessa innovatiivisuus jää helposti toissijaiseksi prioriteetiksi, mutta Innovation Sprintissä siihen rohkaistaan ja annetaan aikaa. Lisäksi ihmiset pääsevät työskentelemään yhdessä muidenkin kuin vain lähimpien työkavereiden kanssa. Tämä on oppimisen ja uusien innovaatioiden kannalta arvokas asia”, Pöyhönen hehkuttaa.

 

Useampia Innovation Sprintin tuotoksista jalostetaan eteenpäin.
 

 

Viittä vaille valmiita ratkaisuja

Innovation Sprinttiin osallistuneelle Jussi Paulamäelle Finnair on entuudestaan tuttu, sillä CGI:n ohjelmistokehittäjä on ollut mukana kehittämässä muun muassa Finnairin mikropalveluja ja Amazonin pilvipalveluihin nojaavaa infraa. Innovation Sprintissä Paulamäen tiimi työsti Finnair GLOBE:a, jonka ideana on tarjota visuaalisesti houkutteleva ja Finnairin reitit esittelevä virtuaalinen karttapallo.

“Viikossa saimme hyvän demon aikaan. Jatkossa siitä on tarkoitus rakentaa edelleen kuluttajille sopiva matkasuunnittelun työkalu, joka on linkitettävissä Finnairin varausjärjestelmään”, sanoo Paulamäki.

Innovation Sprintin perusajatuksesta huolimatta monet tiimien ideoista ehdittiin viikossa kehittämään lähes valmiiksi tuotteiksi, joilla on merkittävää säästö- ja myyntipotentiaalia. Joukkoon mahtuu esimerkiksi henkilöstökokemusta parantava sovellus sekä lentokoneiden datakustannuksia merkittävästi vähentävä, out-of-the-box-tyyppinen ratkaisu. Pöyhönen vahvistaa, että useampia näistä Innovation Sprintin tuotoksista jalostetaan eteenpäin.

“Finnairin digitalisaatiota edistetään vahvasti omin voimin, mutta kumppanit tuovat tekemiseen ulkopuolista näkemystä ja kokemusta. Finnair on tunnettu pitkistä asiakassuhteistaan ja tämä näkyy myös IT-kumppaneiden kohdalla. Heidän konsulttinsa ovat tiivis osa meidän tiimiämme”, korostaa Pöyhönen.

Yhdessä tekemisen lisäksi Innovation Sprintissä kuultiin kumppaniyritysten puheenvuoroja eri digikehitystä sivuavista aiheista. Teknologiajohtaja Ville Rinne CGI:ltä esitteli osallistujille kuurot ja viittomakielen tulkit maailmanlaajuisesti yhdistävää Chabla-mobiilisovellusta.

“Halusimme herätellä tapahtuman osallistujia ja inspiroida heitä oman kokemuspiirin ulkopuolisella sisällöllä. Itselleni Chablasta jäi erityisesti mieleen, kuinka pieni ja omistautunut tiimi voi saada aikaan isojakin juttuja”, Pöyhönen summaa.