Tero Laitila

Vapauttakaa ihmiset läppäreiden ja pöytäkoneiden kahleista!

Muistatko vielä ajan, kun käytit verkkopankkia pöytätietokoneella? Tämä oli kysymys, jonka huomasin esittäväni itselleni eräänä päivänä miettiessäni omia tottumuksiani mobiilisovellusten kanssa.

Muistatko vielä ajan

Todella monien omassa arjessani olevien palveluiden käyttö on siirtynyt perinteisesti pöytätietokoneen selainkäyttöliittymästä mobiilisovellukseen. En usko olevani asian kanssa yksin. Veikkaan, että jokainen meistä kuluttajana tunnistaa nykyään käyttävänsä pääsääntöisesti älypuhelimella sellaisia palveluita, joita aiemmin käytti jollain muulla laitteella.

Ilmiöhän ei sinällään ole mikään uusi. Nykyään Facebookin käyttäjistä 95% somettaa palvelua mobiilisovelluksella, kun vuonna 2014 vastaava luku oli alle kolmannes. Digitaalisten palveluiden käytön siirtyminen mobiiliin on organisaatioille hyppy uuteen kanavaan, jolla on helppo tavoittaa asiakkaat, muut sidosryhmät sekä työntekijät.

Viime vuonna meillä oli ilo rakentaa HelsinkiMission ja Tampereen mielenterveysseuran tarpeisiin mobiilipalvelu, jonka avulla vapaaehtoiset ja avun tarvitsijat yhdistetään mobiilisovelluksella. Vuonna 2016 autoimme rap-artisti Signmarkia luomalla Chabla-mobiilipalvelun avulla kuuroille mahdollisuuden kommunikoida jatkuvasti saatavilla olevan tulkkauspalvelun kautta.

Signmark ja mobiilitulkkauspalvelu Chabla

Nämä ovat loistavia esimerkkejä siitä, kuinka voidaan luoda mobiilisovelluksien avulla täysin uudenlaisia tapoja hoitaa asioita, jotka ennen olivat työläitä tai jopa mahdottomia. Itse törmään jatkuvasti kuluttajana prosesseihin, jotka olisi näppärämpi hoitaa mobiilisovelluksella.

Tunnistatko yrityksesi palvelupoluissa kohtia, joissa voisitkin kohdata asiakkaan mobiilikanavan kautta?

 

Asiakkaan palvelupolun monessa vaiheessa mobiilikanava on parempi vaihtoehto

Mobiilipalveluita voi tarkastella kuluttajan näkökulmasta, mutta myös organisaation sisäisestä näkökulmasta.

Minulta kysyttiin aikoinaan ehkä jopa hieman provokatiivisesti, että miksi tarjota henkilöstölle mobiilikäyttöliittymä, kun he voivat käyttää sisäverkossa toimivaa järjestelmää myös tietokoneella.

Esitin vastakysymyksen:

”Minkälaiset säästöt syntyvät, kun prosessien läpimenoajat puolittuvat ja teidän henkilöstönne käyttää puolet vähemmän työaikaa joka päivä toistuviin prosesseihin?”

Mobiilisovellusten tehokkuus tulee juuri siitä, että se on kanava joka tavoittaa ihmiset aika- ja paikkariippumattomasti. Niiden avulla pystytään hoitamaan liiketoimintaprosesseja, milloin ja mistä tahansa tehokkaasti.

 

Toistuvien prosessien hoitaminen mobiilisovelluksella tuo suuria säästöjä


Mobiilipalvelujen osaltaMobiilipalvelujen osalta tärkeä sidosryhmä organisaatioissa on myös liikkuva henkilöstö. Monella toimialalla on henkilöstöllä työtä, jota tehdään asiakkaalla tai jossain muussa kohteessa kuin omalla toimipisteellä. Nämä henkilöt ovat juuri sellaisia, joille mobiililaitteella käytetyt palvelut tuovat helpotusta arkeen ja lisäksi useimmiten ne myös tehostavat työtä merkittävästi.

Tarkastele omaa työpäivääsi ja eri prosesseja, joita hoidat työpäivän aikana. Löydätkö prosesseja, jotka olisi kätevämpi hoitaa älypuhelimella?

Tue liikkuvan henkilöstön työtä mobiilityökaluilla ja vapauta heidät kiinteistä työasemista
Mobiililaitteille tuotetut palvelut ovat siis jo hyvinkin arkipäivää, mutta silti löydämme paljon esimerkkejä sellaisista palveluprosesseista, joissa älypuhelin tai tabletti olisi oiva päätelaite asioiden hoitamiseen perinteisen läppärin tai pöytäkoneen sijaan.

Miten teillä on mobiilikanava huomioitu asiakkaiden suuntaan tai onko organisaation sisällä prosesseja, joita voisi hoitaa helpommin, vaikka älypuhelimella?

 

Tutustu myös

Blog moderation guidelines and term of use