Antti Harjunpää

Vakuutusala digitalisoituu – 3 esimerkkiä rajoja rikkovista innovaatioista

Vakuutusyhtiöiden bisnesmalli on kiertänyt samaa kehää viimeiset vuosikymmenet. Myydään vakuutus, kerätään vakuutusmaksuja, käsitellään korvaushakemuksia. Poissa silmistä, poissa mielestä. Harva toimija on tosissaan edes pyrkinyt erottautumaan massasta asiakaskokemuksella.

Vakuutusala digitalisoituu – 3 esimerkkiä rajoja rikkovista innovaatioista

Vakuutusala on kuitenkin uuden arjen kynnyksellä. Asiakkaat vaativat entistä parempia kokemuksia ja merkityksellisyyttä. Kilpailu on avoimen raakaa, ja lojaliteetti on kuollut. Palveluntarjoajan vaihtaminen on helppoa ja nopeaa.

Ala on kypsä disruptioille – sellaisille valtarakenteita ja markkinaosuuksia heiluttaville innovaatioille, jotka pakottavat myös alan isot pelurit poteroistaan kehittämään ja kokeilemaan uutta pitääkseen asiakkaansa ja asemansa.

Millaisia sitten ovat vakuutusalan todelliset disruptorit? Tässä kolme esimerkkiä.

 

Lemonaden tekoäly ratkoo korvaushakemuksia lähes reaaliajassa

Yhdysvaltalainen vakuutusyhtiö Lemonade tekee kaiken toisin kuin perinteiset vakuutusyhtiöt. Yritys antaa kehittyneen tekoälynsä ratkaista korvaushakemuksia.

Lemonade kertoo blogitekstissään, kuinka sen korvausbotti – A.I. Jim – käsitteli erään asiakkaan korvaushakemuksen ja maksoi tälle korvattavan summan kolmessa sekunnissa.

Lemonaden palvelumalli rakentuu asiakaskokemus edellä. Kaikki asiakkaaksi rekisteröitymisestä lähtien onnistuu helposti mobiililaitteella, ja alalta tutut paperinivaskat pikkupräntteineen loistavat poissaolollaan.

Lemonade ottaa itselleen 20 % osuuden vakuutusmaksuista. Lopun vakuutuskorvausten tilittämisen jälkeen tilille jäävän rahan se lahjoittaa asiakkaidensa valitsemiin hyväntekeväisyyskohteisiin.

 

Metromile – autovakuutus, josta maksat käytön mukaan

Perinteinen autovakuutus on epäoikeudenmukainen niille, jotka ajavat vähän. Kuljettajien suurin indikaattori vahinkojen määrään on se, kuinka usein he ovat tien päällä. Joten jos aiot ajaa vähemmän, sinun pitäisi maksaa vähemmän.

Tätä mieltä on yhdysvaltalainen vakuutusyhtiö Metromile. Sen vakuutushinnoittelu perustuu ajettujen kilometrien määrään. Kilometrimäärä ei perustu arviointiin tai manuaaliseen raportointiin, vaan autoon asennettavan pienen langattoman Metromile Pulse -anturin vakuutusyhtiölle lähettämään dataan.

 

John Hancock hyödyntää puettavaa teknologiaa vakuutustensa hinnoittelussa

Aktiivisuusrannekkeet jäävät monella hetken huuman jälkeen laatikkoon pölyttymään. Samalla hiipuu kuntoiluinto. Entä jos tarjolla olisi taloudellinen motiivi?

Yhdysvaltalainen vakuutusyhtiö John Hancock hyödyntää puettavan teknologian avulla saatavaa dataa vakuutustensa hinnoittelussa. Fitbit-aktiivisuusranneketta käyttävät asiakkaat voivat saada jopa 10 prosentin alennuksen henkivakuutusmaksuistaan.

Vitality-ohjelmassa vakuutuksenottaja saa pisteitä liikunnasta ja muiden terveellisten elämäntapojen noudattamisesta. Mukaan on leivottu myös pelillisiä elementtejä, sillä tarjolla on erilaisia palkintoja tiettyihin pistesaldoihin yltäville. Ohjelma myös neuvoo käyttäjäänsä terveellisten elämäntapojen noudattamisessa ja lisäämisessä.

 

25 esimerkkiä digiajan rohkeudesta ja innovatiivisuudesta

Digitalisaatiokeskustelu leijuu välillä stratosfäärissä asti. Sieltä matka tekoihin ja vaikkapa yksittäisten digitaalisten palveluiden kehittämiseen on melkoinen.

Me halusimme näyttää esimerkein, miten eri alojen yritykset ympäri maailmaa ovat ennakkoluulottomasti luoneet uutta digitaalista liiketoimintaa ja parempia asiakaskokemuksia.

Nämä kolme vakuutusalan esimerkkiä sekä 22 muuta casea analyyseineen toimivat inspiraationa ja uskonvahvistuksena sinulle, joka painit yrityksesi digitaalisen muutoksen parissa.

Lataa 25X MUUTOS täältä:

Lataa ekirja: 25X Muutos

Blog moderation guidelines and term of use