Tiina Leppäkoski

Tyytyväinen ERP-käyttäjä on yrityksen valttikortti

Toiminnanohjausjärjestelmä on yksi liiketoiminnan tärkeimmistä työkaluista. Tehokas työntekijä osaa käyttää tätä työkalua mutkattomasti ja parhaimmillaan jopa nauttii siitä. Tutkimukset osoittavat, että toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyydellä ja käyttäjän käyttökokemuksella on suora yhteys työntekijöiden tehokkuuteen ja onnistumiseen työssään. Nämä taas luonnollisesti vaikuttavat liiketoiminnan kannattavuuteen, joka on kaiken toiminnan ydin.

Tehokas työntekijä osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmää

Teknologia luo uusia mahdollisuuksia, lopullisen työn tekee kuitenkin ihminen

Tietojärjestelmä koostuu laitteista, ohjelmistoista ja ihmisistä. Toiminnanohjausjärjestelmä on tietojärjestelmä, joka toimiakseen vaatii kaikkien näiden osien onnistunutta yhteispeliä. Järjestelmä ohjaa käyttäjiään päätöksenteossa, mutta harvoin kuitenkaan tekee niitä itsenäisesti ilman käyttäjäänsä. Kyse on siis ihmisen ja tietojärjestelmän välisestä kommunikoinnista, jolla tähdätään liiketoiminnalliseen hyötyyn.

Toiminnanohjausjärjestelmien tarkoitus on ympätä mahdollisimman monet yrityksen prosesseista samaan järjestelmään kaiken toiminnan ja tiedonkulun tehostamiseksi. Usein toiminnot hiotaan vielä toimialakohtaisiin erityistarpeisiin. Lopputuloksena on laajoja ja mutkikkaita kokonaisuuksia, joista löytyy älykkyyttä ja dataa valtavat määrät. Hankalat tietorakenteet ja prosessit johtavat usein monimutkaisiin käyttöliittymiin, mikä taas aiheuttaa haasteita käyttäjille. Pahimmillaan ongelmat jättävät alleen teknologian tarjoamat hyödyt.

 

openMillään, mitä ei ymmärretä tai osata käyttää, ei ole kenellekään mitään arvoa.close

 

 

Tyytyväinen henkilöstö on yrityksen suuri voimavara

Toiminnanohjausjärjestelmän käyttäjä on varmasti tyytyväisempi, jos järjestelmä ei päivittäin aiheuta hänelle harmaita hiuksia ja turhautumista. Parhaisiin mahdollisiin tuloksiin päästään, jos käyttäjä kokee järjestelmän tarpeelliseksi ja työtä edesauttavaksi tekijäksi, ei hankalaksi rasitteeksi. Voisiko järjestelmä jopa ”viihdyttää” käyttäjäänsä esimerkiksi pelillistämisen keinoin ja tarjota siten lisäarvoa niin käyttäjälle kuin loppupeleissä koko yrityksellekin?

Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyydellä ja käyttäjien käyttökokemuksella on laaja ja kauaskantoinen vaikutus yrityksen toimintaan eikä niitä voi liikaa korostaa. Yhä useammat tekniset ratkaisut nähdään kokonaisvaltaisina palvelukokonaisuuksina ja näin tulee nähdä myös toiminnanohjausjärjestelmät. Yritys itsessään ei tunne mitään järjestelmää kohtaan, mutta sen työntekijät eli käyttäjät tuntevat. Heidän kokemuksillaan on suora yhteys siihen, miten he tekevät työnsä. Tarjoamalla heille parasta ja tukemalla heidän työtään voimme edesauttaa asiakkaidemme liiketoimintaa ja tarjota kokonaisvaltaista palvelua.

Kirjoittaja toimii kehittäjänä CGI:n graafisen teollisuuden yksikössä. Hän kirjoittaa parhaillaan pro gradu -tutkielmaa toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden kehittämisestä.

Lataa alta eKirja ja lue lisää siitä, millaisia mahdollisuuksia toiminnanohjausjärjestelmä voi parhaimmillaan tarjota.

Lataa eKirja Toiminnanohjaus liiketoiminnan muutoksessa

Haluatko toiminnanohjaukseen liittyvät blogit suoraan sähköpostiisi? Tilaa tästä!

 

Tutustu myös:

Blog moderation guidelines and term of use