Camilla Kolehmainen

Tietääkö asiakkaasi mitä hän syö?

Ruokapalvelua ohjaava elintarvike- sekä hankintalaki päivittyvät jatkuvasti. Koko yhteiskunta ruokapalveluita myöten on murroksessa, kun kaikilta palveluilta odotetaan enemmän. Asiakkaat ja heidän omaisensa haluavat enemmän tietoa. Miten ruokapalvelut pystyvät vastaamaan kaikkeen tähän?

Aromi-ruokapalvelu

 

Lainsäädännön kautta laadukasta ruokapalvelua

Suomi tunnetaan maailmalla joulupukista, metsistä ja järvistä, mutta myös puhtaasta ruoasta sekä kouluruokailusta. Ruokapalvelutoimialaa on kuitenkin ohjannut pitkään Suomen lainsäädäntö ja muut säädökset, kuten kansalliset ravitsemussuositukset. Nämä lait ja säädökset ovat toimineen kehyksinä palvelujen tuottamiselle sekä edesauttaneet ruokapalvelutoimialalla työskenteleviä saavuttamaan jotain sellaista, mitä maailmalla ihastellaan.

Suomalainen ruokapalvelun asiakas haluaa nauttia ravinteikasta ja ekologista ruokaa. Ruoan alkuperä halutaan tietää.

 

openRuoan alkuperä halutaan tietää.close

 

Suomi onkin viime vuosina korostanut Euroopan Unionissa, että alkuperämerkintöjä koskevia vaatimuksia tulisi kehittää ja säätää EU-lainsäädännössä. Vuonna 2018 Suomessa voimaan tulevat uudet säädökset edellyttävät, että alkuperämerkinnät ainesosatasolla ulottuvat myös pakkaamattomiin ruokiin liha- ja kalatuotteiden osalta.

 

Ruoan tiedot järjestelmästä liitutaululle

Ruokapalvelutoimijan vastuulle jää se, että merkinnät ruoan alkuperästä ovat oikeelliset ja ajan tasalla pidetyt. Tämä tukee sitä, että ruokapalveluissa tuotetaan jatkossakin turvallista ruokaa ja laadukasta palvelua, jota ulkomaita myöten ihastellaan.

Useammat ruokailevat kuluttajat haluavat alkuperämerkinnän lisäksi tietää elintarvikkeen tai aterian koko tuotantoketjun. Muutamat ravintolat ovatkin ottaneet esimerkiksi tuotantoketjun kuvaamisen osaksi jopa ravintolan sisustusta, kertomalla esimerkiksi ravintolan liitutaululla asiakkaille kuvin ja tekstein ruokatuotteen alkuperästä ja tuotantoketjusta. Tämä kertoo ruokapalvelutoimijan läpinäkyvästä toiminnasta, joka herättää asiakkaissa luottamusta.

On kuitenkin tärkeää, että ruoasta saatavilla olevat tiedot ovat myös muualla, kuin vain pelkällä liitutaululla, paperilla tai pakkauksissa. CGI vastaa ruokapalvelun tarpeeseen, kun Aromi14-tuotannonohjausjärjestelmän avulla lain edellyttämät tiedot ruoasta ovat sähköisesti henkilökunnan ja asiakkaiden saatavilla. Lue lisää aiheesta ruokapalvelupäällikön oppaasta ruokapalvelun digitalisaatioon.

 

Lataa Ruokapalvelupäällikön opas: Näin johdat ruokapalvelua tehokkaasti tiedon pohjalta ja ota selvää, miten Aromi vastaa ruokapalvelutoimialan tulevaisuuden haasteisiin.


Lataa ruokapalvelupäällikön opas

Blog moderation guidelines and term of use