Piia Hiukka

Sote vie, mutta kuka vikisee?

Kesälomien kynnyksellä Suomi havahtui uutiseen, että maakuntauudistus ja siihen liittyvä sote-uudistus siirtyvätkin vuoteen 2020. Tämän uutisen seurauksena varmasti useammatkin hartiat lysähtivät, osalla helpotuksesta ja osalla ponnisteluiden jatkumisesta. Soten ote Suomeen ja sen vaikutukset ovat kuitenkin jo kulman takana. Sote tulee, oletko valmis? Miten sinä aiot tämän lisävuoden käyttää?

Useimmissa kunnissa ja kaupungeissa sosiaali ja terveyspalveluiden uudistumisen odotus on tarkoittanut sote-palveluiden kehittymisen hiipumista. Kauaskantoisia päätöksiä ei välttämättä uskalleta tehdä esimerkiksi toiminnanohjaus- ja potilastietojärjestelmien suhteen, koska yksi soten kuumimmista perunoista on mahdollinen ”yhden potilasjärjestelmän taktiikka”. Tämä, kuten koko sote uudistuksen muutkin toimintatapamuutokset ovat vasta suunnitelmia.

Tehdään yhdessä ja tehdään se nyt

Sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat kuitenkin tässä ja nyt. On meidän vastuullamme taata näiden palveluiden vastaavuus alati muuttuviin hoitotarpeisiin. Odottavan aika on liian pitkä, jos sen mittarina käytetään investointien jäädyttämisestä johtuvaa nykyisten IT-ratkaisujen kehityksen pysähtymistä. Ja millä kustannuksella? Kustannus on hyvinvointi ja maksajana loppukäyttäjä, eli esimerkiksi kotihoidon asiakas, joka on täysin riippuvainen kunnan tai kaupungin hänelle tuottamista palveluista.

Elina Jyväsjärvi toteaa blogissaan sitku-ilmiön uhkaavan Sote-uudistusta, vaikka juuri nyt on aika toimia. Tämä sitku-ilmiö eli ”sitten kun” -ajattelutapa on uhka kaikelle sille kehitykselle, jota voimme luoda kun tartumme asioihin yhdessä. Ratkaisuja ja kehitystä ei tarvitse tehdä yksin. Sote-kentällä eri alojen asiantuntijat ja sote-alan ammattilaiset tarjoavat auttavaa kättä. Heidän ääntään voi ja pitää kuunnella nyt eikä ”sitten kun”.

Emme saa myöskään millään tasolla unohtaa näitä sote-alan ammattilaisia, jotka konkreettisesti kohtaavat asiakkaan. Siksi on tärkeää huomioida ja mahdollistaa käytännöllisimmät ja ketterimmät toimintatavat, joilla helpotetaan hoitotyön ammattilaisten arkea ja maksimoidaan välittömään asiakastyöhön käytettävä aika.

 

openPalvelu- ja tuotekehitykseen panostaminen on paras ässä hihassa, kun Sote-suomalainen valitsee pakasta itselleen parhaan palveluiden tuottajan.close

 

Sote-palvelut mobiilissa – siis Mukana

Palvelu- ja työntekijäkokemukseen sanan mukaisesti kättä pidempää tarjoavat myös erilaiset mobiili-ratkaisut. Koko maailma palveluineen on jo siirtynyt kännykkään ja niin myös sosiaali- ja terveyspalvelut. Mobiililaitteiden hyödyntäminen tarjoaa ketteryyttä sekä ajasta ja paikasta riippumatonta yksilöllistä tietoa, joiden avulla asiakaspalvelua voidaan parantaa merkittävästi. Lisäksi mobiilisovellusten avoimet rajapinnat mahdollistavat saumattoman yhteyden useiden erilaisen taustajärjestelmien kanssa. CGI tarjoaa muun muassa erilaisia Mukana-ratkaisuja mobiiliin, joiden avulla asiakkaan tiedot saadaan kirjattua puhelmella ajantasaisesti ja lähetettyä taustajärjestelmään. Lisäksi jo olemassaolevat tiedot saadaan reaaliaikaisesti näkyviin suoraan puhelimen ruudulle. Myös 2020-luvulla.

Vaikka sote-uudistuksen suhteen mennään nyt jatkoajalle, niin hyvät uutiset ovat juuri ne, että vielä on aikaa. Tarjoamme avuksesi koko sote-alalla tarvittavan asiantuntijaosaamisen kirjon. Toimivimmat palvelu- ja ratkaisumallit tehdään aina yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa. Vain kehittymällä ja kehittämällä on mahdollisuus olla etulinjassa. Ja kukapa ei siellä haluaisi olla, kun sote-Suomi tuo tullessaan asiakkaan markkinat.

Päätös lähteä mukaan kehityksen ja paremman asiakaskokemuksen tielle on kuitenkin tehtävä tänään. Pian on edessä ne hetket, jolloin kun katsotaan kuka vie ja kuka vikisee. Kumpaan kelkkaan sinä haluat lähteä?

Kirjoittaja työskentelee CGI:llä projekti- ja palvelupäällikkönä mobiiliratkaisujen parissa CGI Next -yksikössä. Piian tavoitat osoitteesta piia.hiukka@cgi.com

 


 

Tutustu myös:

Blog moderation guidelines and term of use