CGI Suomen blogi
Rami Kujanpää

Ruutuvihko Suomen käytetyin ja kallein potilastietojärjestelmä?

Ruutuvihko Suomen käytetyin ja kallein potilastietojärjestelmä?Vierailin 95-vuotiaan isoäitini luona toissaviikolla. Keittiön pöydällä oli verenpainemittari ja ruutuvihko. Ruutuvihkoon oli merkitty verenpainemittausten tulokset. Vierailun jälkeen mieleeni nousivat taas ajatukset kroonisten sairauksien hoidon tehokkuudesta ja miten nykytekniikkaa voisi hyödyntää paremmin.

Kroonisten sairauksien määrä kasvaa hurjaa vauhtia Suomessa ja ympäri maailman. Tällä hetkellä kaikista yli 65-vuotiaista yli 80 %:lla on jokin krooninen sairaus tai useampia sairauksia. EU:ssa kroonisten sairauksien kustannukset ovat n. 70-80 % kaikista terveydenhuollon kustannuksista, noin 700 miljardia euroa vuodessa (Suomen Diabetesliitto, 2015).

Kasvavien kustannusten lisäksi ongelmia kroonisten sairauksien hoidossa ovat hoidon läpinäkymättömyys, viestintäkanavien puuttuminen tarvittavien tahojen kesken sekä kroonisten sairauksien reaaliaikaisen seurannan puuttuminen.

Äitini toimii isoäitini omaishoitajana ja kotisairaanhoitaja käy tarkistamassa kerran viikossa isoäitini kunnon, toimittaa lääkkeet ja tarkistaa samalla ruutuvihkomerkinnät. Ruutuvihko toimii siis karrikoidusti tässä tilanteessa potilastietojärjestelmänä, ilman minkäänlaista kytkentää ja läpinäkyvyyttä terveydenhuollon järjestelmiin. Ei näin!

openIsoäitini verenpaine olisi mahdollista mitata laitteella, joka on langattomasti yhteydessä puhelimen sovellukseen.close  

 

Jos isoäitini verensokerin mittaustulos on hälyttävä ja edellyttää välitöntä reagointia, tieto ei välity riittävän nopeasti tarvittaville tahoille, kuten terveydenhuollon ammattilaiselle tai potilaan lähiomaiselle, äidilleni. Riski yllättävälle sairaalahoidon tarpeelle, turhalle stressille ja ylimääräisten kustannusten syntymiselle on suuri. Aivan turhaan.

Helppokäyttöiset mobiilisovellukset avuksi ongelmiin

Isoäitini verenpaine olisi mahdollista mitata laitteella, joka on langattomasti yhteydessä puhelimen sovellukseen. Sen sijaan, että mittaustulos kirjoitetaan ruutuvihkoon, puhelimessa oleva sovellus voisi päivittää tiedon terveydenhuollon järjestelmiin. Näin mittaustulos olisi asianosaisten saatavilla – automaattisesti ja reaaliajassa. Raja-arvojen ylittyessä järjestelmästä lähtisi hoitohenkilöstölle ja omaisille automaattinen hälytys ottaa yhteyttä isoäitiini, tarvitseeko hän välitöntä apua.

Sovelluksen avulla on myös mahdollista kommunikoida lääkärin tai muun hoitohenkilöstön kanssa, esimerkiksi viestein tai videopuheluin. Terveyskeskuskäynnin lähestyessä lääkäri voi lähettää sovellukseen sähköisen kyselylomakkeen, johon etukäteen vastaamalla vapautetaan vastaanottoaikaa muuhun tutkimukseen ja keskusteluun tai muiden potilaiden kohtaamiseen.

Tämän tyyppisillä mHealth ratkaisuilla parannetaan hoitoketjun toimintaa, osallistetaan potilaat ja lähiomaiset paremmin mukaan, parannetaan hoitokokemusta ja hoidon vaikuttavuutta sekä säästetään terveydenhuollon kustannuksissa. CGI:llä on esimerkkejä terveydenhuollon asiakkuuksista, joissa ratkaisun avulla on saavutettu 10-30 %:n säästöjä työajassa ja kustannuksissa.

Ruutuvihko ei ole tätä päivää!

Jos haluat keskustella aiheesta enemmän tai kuulla, miten edellä mainittuihin säästöihin on päästy kiinni, tavoitat kirjoittajan osoitteesta rami.kujanpaa@cgi.com.

Blog moderation guidelines and term of use