Saana Koskinen

Ruokapalveluiden logistiikan tulevaisuus – Miten lounas saapuu luoksesi huomenna?

Suomalaiset ruokapalvelutoimittajat tuottavat vuodessa noin 800 miljoonaa annosta ruokaa kouluihin, päiväkoteihin, vanhuksille ja potilaille. Keskuskeittiöt kasvavat ja toimintaa keskitetään suuriin tuotantolaitoksiin. Näin saadaan laskettua ruuan valmistuksen kustannuksia, mutta ruokapalveluiden logistiikkaan liittyvät asiat ovat mietityttäneet minua jo jonkin aikaa.

Mitä ruoka todellisuudessa maksaa, kun se lähetetään kotonaan ruokailevan vanhuksen tai päiväkodissa päivänsä viettävän lapsen lautaselle? Mitä kuljettaminen tekee ruuan turvalllisuudelle? Oman haasteensa aiheeseen tuo harvaan asutuilta alueilta loittonevat palvelut, joka johtaa myös ruuan osalta entistä pidempiin kuljetusmatkoihin. Mikä vaikutus ruuan kuljettamisella on ympäristöön?

Ruokapalveluiden logistiikan tulevaisuus – Miten lounas saapuu luoksesi huomenna?

Tulevaisuudentutkijat ovat väläytelleet paluuta pienempiin valmistuskeittiöihin. Tätä on jo havaittu tapahtuvan Ruotsissa. Ruoka valmistetaan siellä missä se syödään kuten ennen vanhaan, eikä valmista ruokaa kuljeteta enää ympäri maata. Johtaako tämä paluun kymmenen vuoden takaiseen rekkaralliin keskusliikkeiden tukuista pieniin keittiöihin?

Digitaaliset innovaatiot ruuan kuljetukseen

Lisääntyvä kuorma-autoliikenne ei tue kestävää kehitystä, vaan päästöt kasvavat entisestään. Rekat eivät ole tulevaisuuden innovatiivinen kuljetusmuoto. Jaettu tila voisi olla yksi vaihtoehto kuljettamiselle. Sairaanhoitaja voisi viedä yövuorosta kotiin palatessaan ruuan myös naapurin vanhukselle. Mutta mitä vaihtoehtoja digitalisaatio voisi tarjota ruokapalveluiden logistiikkaan?

Eräässä asiakastilaisuudessamme lounaskeskustelumme lähti suoranaisesti lentoon. Ruokalogistiikka ei käytännössä eroa perinteisestä tavaran kuljettamisesta mahdottoman paljoa. Miksi ruokaa ei voisi kuljettaa sähkökäyttöisillä minihelikoptereilla, kuten esimerkiksi Amazon toimittaa tuotteitaan? Tulevaisuudessa esimerkiksi kotipalveluateriat voisivat lentää ilmateitse pienillä helikoptereilla ruokailijan luo sen sijaan, että ne ajetaan paikalle ympäristöä kuormittavasti rekoilla.

Pizzaketju Dominos taas ilmoitti keväällä aloittavansa pitsakuljetukset pienellä kuljetusrobotilla. Autonominen kuljetusteknologia toimittaa pitsan kotiovelle jalkakäytävää kulkevalla robotilla. Vaihtoehtoisia kuljetustapoja on tulevaisuudessa useita.

Entä jos ruokaa ei tarvitse jatkossa kuljettaa lainkaan? Jokainen voisi tulostaa 3D-tulostimella päivän eväät koulussa tai kotona. Yksinäisen vanhuksen sosiaaliselle kanssakäymiselle tämä ei tekisi hyvää, jos ruuan toimittaja on päivän ainoa vieras oven takana. Voidaanko sitten aiemmin ruuanvalmistukseen ja -kuljetukseen tarvittu henkilöstö palkata vaikka seurustelemaan vanhusten kanssa?

openRakennamme juuri nyt uuden sukupolven Aromia, jonka avulla haluamme vastata muuttuvan maailman haasteisiin.close

CGI:n Aromi-asiantuntijat ovat kiinnostuneet pohtimaan ruuan tulevaisuutta ja ottamaan tulevaisuuden innovaatiot huomioon ratkaisuissamme. Rakennamme juuri nyt uuden sukupolven Aromia, jonka avulla haluamme vastata muuttuvan maailman haasteisiin. Monialaisena ICT-talona meillä on mahdollisuus ottaa oppia myös muilta toimialoilta ja hyödyntää kokemuksiamme Aromin kehityksessä.

Haluaisitko olla asekeleen edellä muita tuottamassa tulevaisuuden ruokapalvelua? Tutustu ilmaiseen oppaaseemme, joka johdattaa sinut digitaalisten ruokapalveluiden maailmaan!

Kirjoittaja on ammattikeittiöiden tuotannonohjaukseen kehitetyn Aromi-järjestelmän asiantuntija ja pitkän linjan partiolainen, jolla on kokemusta mm. leirimuonituksesta. Saanan tavoitat osoitteesta saana.koskinen@cgi.com.

 


 

Tutustu myös:

Blog moderation guidelines and term of use