CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

Rakas HR-päiväkirja, olisipa sellainen organisaatio, jonka HR-palvelut olisi tehty juuri minua, työntekijää eli HR-asiakasta, varten.

Voisin keskittyä tekemään merkityksellistä ja hyödyllistä työtä sekä auttamaan organisaatiomme asiakkaita onnistumaan. Minulla olisi käytettävissäni tehokkaimmat työkalut työn ja HR-tehtävien hoitamiseen.

Enkä tarkoita tarralappuja, sähköpostia tai Excel-taulukoita. Tarkoitan nykyaikaista HR:ää, sellaista ajatuksen voimalla toimivaa, tiedäthän? Onko tämä visio vielä kaukaista haaveajattelua vai lähempänä kuin arvaammekaan?

 

Tekoälyllä räätälöityä HR-palvelua

Minulla voisi olla oma Saku Sihteeribotti, joka toimisi tukiälynäni ja hoitaisi kaikki pakolliset rutiinit. Voisin työmatkalta hyperloopilla palatessani kertoa hänelle, mikä reissun lopullinen sisältö oli ja Saku hoitaisi puolestani matkalaskun sekä asiakaslaskutuksen päivän fiiliksiä kysellessään. Saku muistuttaisi lomista ja tekisi puolestani ehdotuksia minibreikeille, kun huomaa kalenterini täyttyvän.

Minulle jäisi työssä onnistumisen lisäksi aikaa kehittää osaamistani. Tärkein roolini työntekijänä on oppia uutta, uudistaa tekemistä, oppia pois vanhasta ja olla asenteeltani joustava, jotta pysyn muuttuvan maailman menossa mukana.

Voisin perehtyä minua kiinnostaviin uusiin tietoalueisiin, ehkä käydä tutustumassa uusiin tehtäviin tai vain benchmarkata erilaista tekemistä AR/VR-todellisuutta hyödyntämällä. Voisin visioida tulevaisuuden urapolkuani tirkistelemällä vaihtoehtoisia uramahdollisuuksia.    

Tilaisin haluamani HR-palvelut HR-shopista kätevästi kännykällä kotisohvalta. Tässä kuussa voisin ottaa sparraushetken haluamani mentorin kanssa kävelyn merkeissä ja palkkioksi hyvästä suoriutumisesta valitsisin illallisen perheelle. Voisin itse valita HR-palvelukanavat aina mobiiliasioinnista henkilökohtaiseen ja inhimilliseen kohtaamiseen – asiasta ja tilanteesta riippuen.

 

Voiko HR olla uusi trendsetteri?

Esimiehenä saisin ajantasaista tietoa tarvitsemistani asioista napin painalluksella: erilaisia näkymiä henkilöstöön ja työhyvinvointiin liittyen ja simuloitua tietoa siitä, mitä vaihtoehtoja eri tilanteissa on mahdollista hyödyntää.

Voisin ennakoiden suunnitella seuraajan rekrytoimista vanhempainvapaalle jäävän asiantuntijan tehtäviin. Voisin katsoa sopivia kandeja kuin Tinderistä konsanaan. Aikani ei kuluisi hyväksymisten ja tarkistusten tekemiseen, vaan se olisi hoitunut jo Sakun avulla – saisin vain tiedon poikkeamista ja viitteitä huolta mahdollisesti jatkossa aiheuttavista tilanteista.

Olisipa HR koko organisaation uusi trendsetteri, jota liiketoimintayksiköt haluaisivat seurata ja pyytää siltä vinkkejä, miten kasvutavoite ja tuottavuus singotaan 10-kertaiseksi sen tavanomaisen ”10 % lisää liikevaihtoa” -tavoitteen sijaan. Supertyytyväisen henkilöstön avulla, jonka työntekijäkokemus generoi huikeaa asiakaskokemusta.

Olisipa HR koko organisaation uusi trendsetteri, jota liiketoimintayksiköt haluaisivat seurata ja pyytää siltä vinkkejä, miten kasvutavoite ja tuottavuus singotaan 10-kertaiseksi sen tavanomaisen ”10 % lisää liikevaihtoa” -tavoitteen sijaan. 

 

Juhlapuheista tekoihin – mitä työntekijä voi vaatia HR:lta?

Miltä kuvaamani visio tulevaisuuden HR-palvelusta vaikuttaa? Henkilöstö on juhlapuheissa organisaatioiden tärkein voimavara, mutta onko se sitä myös arjessa?

Voinko työntekijänä toivoa tai jopa vaatia parempia HR-palveluita? Voin ja minun pitää, koska olen kiinnostunut tulevaisuudestani ja haluan olla mukana päättämässä siitä. HR:n on otettava henkilöstö mukaan suunnittelemaan, oltava koko organisaation paras kaveri ja mukana liiketoimintojen strategisessa päätöksenteossa kriittisen asemansa vuoksi.

HR ei ole tukitoiminto vaan organisaation keskeinen perusta, joka tulee näkyväksi kaikessa tekemisessä henkilöstönsä kautta. Digitaalisessa työelämämurroksessa HR:n merkitys korostuu entisestään työntekijäkokemuksen kautta. Työnantajaimago saadaan nousuun luovasti mietityllä HR palvelulla!

HR ei ole enää kapteeni, joka käskee noudattamaan tiettyjä ohjeita, vaan HR:ää tehdään yhdessä koko organisaation kanssa asiakasta palvellen. HR-palveluiden tulee olla saatavilla missä vaan ja milloin vaan, kätevästi kännykällä tai läppärillä valintani mukaan.

Kun HR palvelee, HR tuottaa ihan todellisia hyötyjä liiketoiminnalle – enemmän aikaa “oikeisiin töihin”, kustannussäästöjä ja innokkaita kandidaatteja rekrytoitavaksi.

 

Haluatko oppia lisää digitaalisen HR:n mahdollisuuksista? Tutustu ilmaiseen digitaalinen HR –akatemiaamme.

 

Blogin on kirjoittanut Tuija Määttä ollessaan töissä CGI:llä HR-palveluiden johtajana. 

Kirjoittajasta

CGI:n blogi - kirjoituksia eri asiantuntijoilta

CGI Suomen asiantuntijat

Kirjoituksia asiantuntijoiltamme

CGI on kansainvälisesti suomalainen digitalisaatiokumppani.  Suomessa noin 3 800 asiantuntijaa konsultoivat asiakkaitamme liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä. Tällä profiililla julkaisemme kirjoituksia CGI:n eri asiantuntijoilta.