Rami Kujanpää

Päivä ensihoidossa

On rapsakka maaliskuun alun torstaiaamu, kun Helsingin Keskuspelastusasemalla alkavat punaiset lamput vilkkua ja kaiuttimista kajahtaa hälytys. Kehä I:llä on tapahtunut onnettomuus. Nyt mennään!

Rami Kujanpää valmiina päivään ensihoitajanaPäivän mittainen tutustumiseni ensihoidon arkeen ei ole ehtinyt edes alkaa, kun meitä jo viedään. Ensihoitoyksikköni kuski kysyy minulta kiirehtiessämme ambulanssiin, olenko jo ehtinyt opetella elokuvista tutun ”putken” käytön. No en tietenkään! Putkea pitkin liukuminen tulee opeteltua siis lennossa. Seuraavaksi jo ihmettelen, millaista vauhtia voi viilettää Helsingin raitiovaunukiskoilla.

Päivätyökseni vastaan CGI:llä terveydenhuollon, sosiaalitoimen ja kuntaliiketoiminnan myynnistä, pääasiassa Suomessa, mutta välillä myös maailmalla, jossa käyn esittelemässä suomalaisia innovaatioita. Yksi tällainen innovaatio on ensihoidon järjestelmä, joka oikeastaan toi minut tähän vauhdikkaaseen päivään.

Halusin nähdä, miten ja millaisessa ympäristössä ensihoitajat työtään tekevät. Halusin saada myös käytännön ymmärryksen siitä, miten terveysteknologiaa hyödynnetään nyt ja miten voisimme tehostaa ja nopeuttaa ensihoitoa ja jatkohoitoon pääsyä omalta osaltamme teknologiatoimittajana.

Helsingin Pelastuslaitos, kuten myös muut Uudenmaan pelastuslaitokset, käyttävät ensihoidon ratkaisunaan CGI:n Suomessa, asiakasyhteistyössä (HUS ja Helsingin Pelastuslaitos) kehittämää Merlot Mediä. Sen avulla ensihoitajat voivat kommunikoida mobiilisti ja reaaliajassa sairaalan ammattilaisten kanssa.

 

openHalusin saada käytännön ymmärryksen siitä, miten terveysteknologiaa hyödynnetään nyt ja miten voisimme tehostaa ja nopeuttaa ensihoitoa ja jatkohoitoon pääsyä omalta osaltamme teknologiatoimittajana.close

 

Ensihoitotilanteessa ammattilaisilla on käytettävissään potilaan sähköinen ensihoitohistoria ja järjestelmän tarjoamat ajantasaiset hoito-ohjeet. Ensihoitotiedot välittyvät kentältä reaaliajassa sairaalaan, ja tehtävän päätyttyä ensihoitotiedot siirtyvät myös sairaalan potilastietojärjestelmään. Tilanteessa, jossa potilas hoidetaan kentällä eikä kuljetusta sairaalaan tarvita, Merlot Medistä voi tulostaa potilaalle ensihoitokertomuksen ja jatkohoito-ohjeet.

Otetaan käytännön esimerkki aivohalvauspotilaan hoidosta, jossa muuten HUS:n aivohalvausyksikkö on yksi maailman tehokkaimmista. Niin sanottu ”ovelta infuusioon” (door-to-needle) -aika on vain 17 minuuttia. Tässä ajassa aivohalvauspotilaan diagnoosi on varmistettu ja liuotushoito aloitettu. Jotta tällaisiin huippuaikoihin päästään, vaatii se saumatonta ja reaaliaikaista tiedon liikkumista ensihoidon ja sairaalan välillä sekä huippuun hiottuja hoitoprosesseja aivohalvausyksikössä.

Tässä aivohalvausesimerkissä Merlot Medi kerää langattomasti defibrillaattorista vitaalitiedot, kuten sykkeen, happisaturaation ja verenpaineen. Ensihoitaja täydentää puuttuvat tiedot mm. potilasta haastatellen Merlot Medin sähköiselle kyselylomakkeelle. Kaikki kerätyt tiedot välittyvät sairaalaan reaaliaikaisesti. Lisäksi ensihoitaja ilmoittaa potilaasta aivohalvausyksikölle, ja sairaalassa voidaan seurata ensihoitoyksikön sijaintia ja etenemistä kartalla sekä nähdä järjestelmän arvioima yksikön saapumisaika. Reaaliaikaisen tiedon hyödyntäminen antaa sairaalan päässä ammattilaiselle mahdollisuuden valmistautua saapuvaan potilaaseen. Tiimi on valmis potilaan saapuessa.

Viimeisen päälle hiottu hoitoprosessi!

Rami ja defibillaattori

Merlot Medi on ollut menestyksekkäästi käytössä jo vuosia eri puolilla Suomea. Mutta valitettavasti Suomessa on vielä useita pelastuslaitoksia ja sairaanhoitopiirejä, joissa toimitaan perinteisellä ”paperi ja kynä” -järjestelmällä.

Suomessa tullaan ottamaan lähivuosina valtakunnan tasolla käyttöön yhteinen kenttäjohtamisjärjestelmä (KEJO), joka edesauttaa ensihoidon valtakunnallista kehittymistä. Uudenmaan maakunta tosin suunnittelee jatkavansa Merlot Medin käyttöä. Tämä on melko hieno osoitus ratkaisumme merkityksestä ja toimivuudesta.

Aivohalvauksen hoidossa ja siitä toipumisessa liuotushoidon aloittamisen nopeudella on erittäin suuri merkitys. Vaikka terveydenhuollon hoitoprosessit toimivat nopeasti, on myös sillä suuri merkitys, miten nopeasti apu kutsutaan paikalle. Tästä syystä myös meidän jokaisen maallikon olisi opeteltava tunnistamaan aivohalvauksen oireet.

Lähimmäisen elämä voi olla kenen tahansa meistä käsissä.

Rami auttaa terveydenhuollon, sosiaalitoimen ja kuntien palveluntuottajia hyödyntämään digiteknologian mahdollisuuksia. Ramin tavoitat osoitteesta rami.kujanpaa@cgi.com.

 

Tutustu myös

Lisätietoa Merlot Medistä
Ramin blogaus kotisairaanhoidon tehostamisesta

Blog moderation guidelines and term of use