Teemu Kettunen

Opetustoimen ammattilainen ansaitsee parempaa

Opetusalan ammattilainen on asiantuntija ja huippuosaaja, joka ansaitsee arvonsa mukaiset työkalut. Mutta mikä on todellisuus? Opetuksen hallintojärjestelmien alipalveluaikaa on eletty jo yli 10 vuotta. Markkinoilla olevat vaihtoehdot ovat olleet niukat – siihen on tyydytty mitä on ollut.

Kunnissa ja kaupungeissa kilpailutetaan useita ohjelmistoja vuosittain. Vaaditaan ajanmukaiset henkilöstöhallinto- ja arkistointiratkaisut, myös taloudenohjaus- ja laskutusratkaisut ovat keskeisessä roolissa. Mutta sivistys- ja opetustoimessa eletään yhä yhtenäiskulttuurin aikaa, jopa yli 10 vuotta sitten hankittujen ratkaisujen parissa. Eikö muutosta ole osattu vaatia, koska mahdollisuuksista ei tiedetä?

Opetustoimen ammattilainen ansaitsee parempaa

 

Tulevaisuuden kunta on sivistyskunta

Tilanne on kuitenkin muuttumassa - tulevaisuuden kunta on sivistyskunta. Käynnissä olevat uudistukset kuntien roolissa herättävät strategioihin kirjatut linjaukset eloon ja toimintaa kehitetään asiakaslähtöisemmäksi, jossa palvelujen käyttäjä on keskeisessä roolissa. Nyt tarvitaan yhteneviä palveluketjuja, toimivia ekosysteemejä ja taustalle isoja toimijoita, jotka ekosysteemien lisäksi huolehtivat myös välttämättömästä tietoturvasta.

Strategialinjausten vaatimuksiin nähden käytössä olevat ratkaisut ovat vanhentuneita ja aikansa eläneitä. Vaikka client-server –malli oli aikanaan yhtä kova juttu kuin vyölaukku, on se tänään muisto menneestä. Opetustoimen tarpeet muuttuvat ja modernien teknologioiden avulla on mahdollista lähteä ajatuksesta, että palvelun käytettävyys, saatavuus, jatkokehitys ja asiakaspalvelu muodostavat yhdessä joustavan kokonaisuuden, sanalla sanoen kokonaispalvelun. Erinomaisen asiakaskokemuksen merkki on, että tarjottu palvelu toimii erilaissa laitteissa ja käyttötilanteissa niin hyvin, ettei asiakaspalveluun edes tarvitse ottaa yhteyttä. Vai soitatko kenties useinkin Googlen tai Amazonin asiakastukeen?

Työskentelin vielä puolisen vuotta sitten pienessä yrityksessä, jolla oli visio ja palvelu opetustoimen tarpeisiin, mutta resurssit laajempaan toimintaan puuttuivat. Visio ja palveluhalu ovat tallella edelleen, mutta resurssit kasvoivat, kun pienyrityksen liiketoiminta siirtyi CGI:lle. Lukuisten asiakastapaamisten ja keskustelujen myötä ajatus sivistystoimen ekosysteemistä ja yhtenäisestä palveluketjusta varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kautta toiselle asteelle on vahvistunut.

 

Kehitystyötä tehdään ekosysteemissä

Lupaamme päivittää ratkaisumme niin, että yhtenäinen palveluketju syntyy. Lunastamme lupauksemme oman asiantuntemuksemme data-analytiikka, palvelumuotoilu, kyberturvallisuus voimin ja tiiviissä yhteistyössä opetustoimen asiantuntijoiden ja ekosysteemissä vaikuttavien muiden toimijoiden kanssa. Otatko haasteen vastaan?

Visiomme on esillä lukuisissa tapahtumissa syksyn 2017 aikana. Tavataan Net Forum 2017 –tapahtumassa 14.-15.9 tai Kuntamarkkinoilla 13.-15.9. Tervetuloa lokakuussa Sivistystoimen Roadshown tapahtumiin Seinäjoelle, Helsinkiin, Ouluun, Kuopioon tai Turkuun.

 

Kirjoittaja vastaa sivistystoimen liiketoiminnan kehittämisestä auttaen asiakkaita löytämään säästöjä ja tehostamaan toimintaa uusien toimintatapojen ja teknologioiden avulla. Teemun tavoitat osoitteesta teemu.kettunen@cgi.com

 


 

Tutustu myös

Blog moderation guidelines and term of use