Sanni Aarnioja

Ole siellä missä asiakkaasi ovat: somessa

Vanha viisaus kiteyttää myynnissä olennaisen: myyjän pitää olla siellä, missä asiakkaatkin ovat, koska vain niin kauppa käy. Sosiaalinen media tarjoaa nykyään lukuisia mahdollisuuksia kaupankäyntiin. Fiksu yritys markkinoi oikeissa paikoissa oikeaan aikaan - ja parhaimmillaan räjäyttää pankin.

Ole siellä missä asiakkaasi ovat: somessa

Sosiaalinen media on mielenkiintoinen ja monenlaista kaupankäyntipotentiaalia tursuileva kauppapaikka lähes kaikille kuluttajabrändeille. Somen isoimpia arvoja kaupankäyntialustana on se, että se houkuttelee potentiaaliset ostajat paikalle ihan itsestään. Kun ihmiset jo valmiiksi kuluttavat aikaa somessa, on se oiva paikka myös heräteostosten tekemiseen.


Myös Snapchat on hypännyt myyntikilpaan

Suosituimpia sosiaalisen median ostokanavia ovat Facebook ja Instagram, mutta myös muut kanavat ovat alkaneet aktivoitua. Tänä vuonna myös Snapchat liittyi kauppaa käyvien somealustojen joukkoon. Nike sai kunnian olla ensimmäinen brändi, joka käytti palvelua omien tuotteidensa myyntiin: urheilujätti tarjosi mahdollisuuden ostaa kengät mallistosta, jota ei ollut vielä saatavilla muissa kanavissa. Snapchatissä oleva tarjous oli vain Niken NBA All Stars -pelin jälkeisiin juhliin osallistuneille. Kengät myytiin loppuun 23 minuutissa.

Niken ja Snapchatin yhteistyö osoittaa hyvin sosiaalisen median voiman markkinointi- ja myyntikanavana. Se houkuttelee kuluttajia ostamaan kiinnostavien tarjousten, ilmaisen toimituksen ja eksklusiivisen tarjonnan avulla - ja oikealla hetkellä. Somekanavat ovatkin tehokas tapa lisätä kaupankäyntiä erityisesti heräteostosten kautta. Kun kiinnostavasti tehty ja hyvin kohdennettu mainos yhdistetään rajallisesti voimassa olevaan tarjoukseen, kokee kuluttaja ostamiseen motivoivia “nyt tai ei koskaan” -tunteita.

 

openTulevaisuudessa sosiaalisen median merkitys myös kauppojen klousaamisessa korostuu, kun koko ostoprosessi on alusta loppuun samassa sovelluksessa.close

 


Kaupat kannattaa klousata somessa

Some ei missään nimessä ole vielä valmis kauppa-alusta. Itse asiassa somemarkkinointi kaipaa vielä paljon kehittämistä: siitä puuttuu ihmisten kohtaaminen ja yksilöllinen palvelu. 

Ostajat kaipaavat yhä vastauksia kysymyksiinsä ja lisää tietoa kiinnostuksen kohteistaan.

Nike ja sen tapaan toimivat yritykset ovat kuitenkin jo oikealla tiellä. Tehokkaimmin potentiaalisen ostajan kiinnostus herätetään Snapchat-esimerkin mukaisilla, tapahtumiin sidotuilla kokemuksilla. Omat kokemukset korostuvat eikä enää tyydytä vain seuraamaan muiden esimerkkiä tai suositteluja.

Toistaiseksi some toimii yleensä porttina yrityksen omille nettisivuille, joilla kaupat hoidetaan loppuun. Tulevaisuudessa sosiaalisen median merkitys myös kauppojen klousaamisessa korostuu, kun koko ostoprosessi on alusta loppuun samassa sovelluksessa. Ostajaa ei kannata turhauttaa siirtelemällä häntä sivustolta toiselle. Tämän sijaan kannattaa satsata toimiviin somealustoihin, joilla kaupat voi hoitaa nopeasti loppuun asti.

Sosiaalinen media on vain yksi keino muuttaa kuluttajien ostokäyttäytymistä. Olemme koonneet lisää ideoita 5x muutos -eKirjaan. Kiinnostaisiko saada lisää ideoita, miten voit viedä vähittäiskaupan asiakaskokemuksen uudelle tasolle?

Lataa eKirja ja lue lisää tositarinoita vähittäiskaupan edelläkävijöistä!

Lataa e-kirja 5x muutos vähittäiskauppa

Blog moderation guidelines and term of use