CGI Suomen blogi
Ulla Heinonen

Missä on yritysvastuutyön luoma lisäarvo?

Suomalaisten yritysten yritysvastuuraportteja lukiessani huomaan, miten paljon kaikenlaista tekemistä yrityksissä mahtuu yritysvastuun alle. Raporteissa on esitetty yrityksen kaikki toimet, jotka liippaavat yritysvastuuta. Yritysvastuutyössäkin kannattaisi fokusoitua ja erilaistua.

Jos kaikki yritysvastuutyö työhyvinvoinnista jätteiden vähentämiseen on priorisoitu samalle viivalle, auttaako se rakentamaan mielenkiintoista yritysbrändiä, houkuttelemaan ja motivoimaan hyviä osaajia, tuomaan liiketoiminnalle uutta tietoa ja lisäarvoa tai kehittämään innovaatioita, tuotteita ja toimintoja, jotka ovat kestävän kehityksen mukaisia ja edellä kilpailijoita?

Ei auta. Ainakaan niin hyvin kuin yritysvastuutyö voisi auttaa. Liian monesta yritysvastuuraportista puuttuu priorisointi sekä yritysvastuutavoitteiden arvottaminen, tuottaminen ja linkki liiketoimintaan.

IT-kehityksessä kaikkien huulilla on Bimodal IT. Kun perusinfra hoidetaan mahdollisimman tehokkaasti, resursseja vapautuu ketterään, innovatiiviseen ja kokeilevaan kehitystyöhön.

Olisiko tässä ajattelussa suuntaviivoja myös yritysvastuutyöhön?

Tekemällä yritysvastuun peruskauran mahdollisimman tehokkaasti saisimme aikaa ja budjettia lisäarvoa tuottavaan, innovatiiviseen yritysvastuutyöhön. Fokusoimalla yritysvastuutyötä rohkeammin ja huolehtimalla työn linkittämisestä liiketoimintaan tavoitteineen ja mittareineen yritysvastuutyöstä on mahdollista saada irti lisäarvoa paljon enemmän.

Olemme CGI:ssä ottaneet härkää sarvista ja alkaneet päivittää globaalisti yritysvastuumme olennaisuusarviota. Samalla yritämme löytää yritysvastuutyöllemme uusia painopistealueita.

Erilaisuus kiinnostaa. Keskittymällä olennaiseen ja olemalla rohkeasti erilainen olemme houkuttelevampia ja kiinnostavampia asiakkaidemme, henkilöstömme ja sijoittajiemme mielestä.

Blog moderation guidelines and term of use