Vesa Niinistö

Miksi paikkatieto on organisaatiosi liiketoiminnan ytimessä?

Paikkatieto ja sen hyödyntäminen yleistyvät teknologian kehittyessä. Data on kaikkien saatavilla ja suurimman liiketoimintahyödyn saavat jatkossa ne toimijat, jotka osaavat ottaa tiedon käyttöönsä ja jalostaa sen päätöksenteon tueksi. Paikkatiedosta olemmekin joskus jo todenneet: kaikella tiedolla on sijainti, hyödynnä se.

Paikkatieto on liiketoiminnan keskiössä


Karttakeskus, Suomen johtava paikkatietopalveluiden toimittaja, yhdistyi syksyllä 2017 CGI:hin vahvistaen CGI:n paikkatieto-osaamista yli sadan ammattilaisen voimin. Yhdistymisen myötä paikkatiedon osaaminen vahvistui myös CGI:n laajan teknologia- ja toimialakokemuksen kautta. Tavoitteemme onkin uuden organisaation myötä tuoda paikkatiedon hyödyt tutuksi myös vähemmän paikkatietointensiivisillä aloilla, joilla liiketoimintahyödyt voivat piillä yllättävissäkin paikoissa.

 

Kokonaisuus ratkaisee

Liiketoiminnan menestyminen riippuu kyvystä hyödyntää tehokkaasti erilaisia tietoja, kanavariippumattomia palveluja ja ekosysteemejä. Tietoa kertyy paitsi tietojärjestelmien kautta myös vauhdilla yleistyvien anturien välityksellä. Sijaintitiedon hyödyntäminen onkin keskeisessä asemassa esimerkiksi IoT-ratkaisuissa, joissa dataa tuottaa kaikki mahdollinen aina ajoneuvoista ja teollisuuskoneista ostoskärryihin ja jääkaappeihin.

Suuret datamassat sellaisenaan eivät vielä ole arvokkaita, vaan data on osattava jalostaa tiedoksi. Esimerkiksi verkkokaupan asiakasdatasta voidaan saada irti paljon mielenkiintoisia asioita, mutta todellinen arvo löytyy tämän datan yhdistämisestä.

 

openInnovatiiviset toimijat pystyvät luomaan todellista kilpailuetua kehittämällä paikkatiedon ympärille kokonaan uudenlaisia palveluita.close

 

Innovatiiviset toimijat pystyvät luomaan todellista kilpailuetua kehittämällä paikkatiedon ympärille kokonaan uudenlaisia palveluita. Sijaintisidonnaisen tiedon valjastaminen osaksi organisaation liiketoiminnan ydintä ja uusia palveluja edellyttää paitsi paikkatieto-osaamista, myös syvällistä osaamista niin palvelumuotoilusta, analytiikasta kuin tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan tuntemusta.

 


Käytännön sovellukset

Mahdollisuudet sijaintitiedon hyödyntämiseen ovat lähes loputtomat. Kuluttajabisneksessä sijainnin hyödyntäminen on arkipäivää ja meistä useimmat ovat tottuneet käyttämään sijaintiin perustuvia sovelluksia päivittäin matkapuhelimella. Sovelluksia löytyy myös asiakaskokemuksen personoinnista.

Sijaintitiedon avulla saavutetaan merkittävää toiminnan tehostumista myös esimerkiksi teollisuudessa tai hyvinvoinnissa, joissa resurssien ja ammattilaisten liikkumista on mahdollista optimoida sijaintiin perustuen.

Joskus sijaintitiedon tehokas käyttö muuttaa kokonaisen alan tapaa toimia. Ennen Suomen metsien kaupanteko perustui perinteiseen tapaan, jossa ostaja ja metsän omistaja arvioivat myytävän tavaran paikanpäällä ja vasta tämän jälkeen kaupankäynti ja tarjousprosessi saattoi alkaa vieden jopa useita viikkoja. Nyt metsänomistaja voi myydä metsää kaupunkikotinsa sohvalta ja ostaja toimia vastaavasti toimistolta kätevästi verkossa. Lopputulos on sama kuin ennen ja puutavara vaihtaa omistajaa.

 


Mistä liikkeelle?

Paras tapa lähteä hyödyntämään paikkatietoa on etsiä siihen hyvä kumppani. Nykyään organisaatioilta löytyy valmiina valtavat määrät dataa. Hyvä kumppani osaa poimia oikean datan massasta, saattaa sen hyödynnettävään muotoon, visualisoida sekä yhdistää organisaation omaa dataa muihin lähteisiin.

Usein sijaintiedon hyödyntämisessä on kyse olemassa olevan jalostamisesta. Siksi se ei vaadi taustalleen valtavaa hanketta ja suuria investointeja. Kyse on vain tiedosta, joka kannattaa ottaa käyttöön. Oleellista on, ryhdytkö toimeen nyt vai huomenna.


Kiinnostuitko ja haluat lukea lisää? Lataa oppaamme Kuusi tapaa hyödyntää paikkatietoa, jossa kerromme lisää eri tavoista hyödyntää ja visualisoida sijaintidataa.

 

Tutustu myös

Blog moderation guidelines and term of use