CGI Suomen blogi
Karri Salminen

Onko suomalaisista tulossa pelkurikansa? - Liikenteen uudistamisesta puuttuu enää rohkeus

Liikkumisen kustannukset ovat kotitalouksille asumisen jälkeen toiseksi suurin menoerä. Pihoilla ja katujen varsissa nököttää autoja, joihin olemme investoineet kymmeniä tuhansia euroja, vaikka käytämme niitä vuorokaudessa alle 5 % kokonaisajasta. Onko tässä mitään järkeä?

Onneksi tilanne muuttuu pian. Liikenteen ja liikkumisen palveluistuminen etenee niin Suomessa kuin maailmalla.

Liikkumisen muutoksen mahdollistavat, ja siihen ajavat, kaupungistuminen, ilmastonmuutos, jakamistalous sekä teknologinen kehitys. Onnistumisen ratkaisee kuitenkin se, pystymmekö uudistamaan paitsi toimintatapoja myös lainsäädäntöä, joka nyt tukee eriytynyttä palvelutarjontaa.

Liikkumisen palvelussa (MaaS, Mobility as a Service) liikkuja tuodaan keskiöön ja palvelut rakentuvat hänen tarpeistaan lähteviksi. Tulevaisuudessa voimme ostaa liikkumisemme ovelta ovelle uudenlaisen palveluoperaattorin järjestämänä edullisesti ja helposti, vaikka jopa kiinteään kuukausihintaan. Digitalisaatio mahdollistaa liikennemuotojen yhdistämisen yhtenäiseksi palveluksi asiakkaalle, niin matkojen suunnittelussa kuin maksujärjestelmissä.

Operaattori huolehtii, että käytössämme on kaikki kulkuvälineet ja liikennemuodot, joita liikkumiseemme tarvitsemme, esimerkiksi kotoa bussilla junalle, junalla toiseen kaupunkiin ja sieltä edelleen taksilla mökin pihaan. Yhdellä lipulla.

 

openTarvitsemme lainsäädännön, joka mahdollistaa liikennemuotojen sisällä vapaan kilpailun yhteisin pelinsäännöin.close

Liikenne palveluna avaa meille mahdollisuuden liikkumisen roamingiin, aivan kuten telepuolella tehtiin 1990-luvulla. Ja mitä siitä syntyikään Suomessa? Muun muassa maailman laadukkaimmat televerkot ja Euroopan edullisimmat kuluttajahinnat!

Odotan paljon liikennekaaren uudistukselta. Tarvitsemme lainsäädännön, joka mahdollistaa liikennemuotojen sisällä vapaan kilpailun yhteisin pelinsäännöin.

Liikennekaari on hyvä lähtökohta liikenteen uudistamiselle, jolla mahdollistetaan kaupunkirakenteiden uudistaminen, maankäytön tehostaminen ja vapautetaan taloudellisia resursseja sinne, missä niitä eniten tarvitaan. Vähemmän raskasta infrastruktuuria, enemmän investointeja hyvinvointiin.

Onko meillä rohkeutta uudistua, muuttaa totuttua ja murtaa joidenkin vanhojen palvelujen saavuttamia etuja tulevaisuuden hyödyksi ja meidän kuluttajien hyväksi?

Tänään päätetään tulevaisuuden eduista. Niiden esteenä on enää luutuneet asenteet ja rohkeuden puute. Teknologia liikkumisen uudistamiseen meillä jo on.

Blog moderation guidelines and term of use