Matti Helenius

Laiva on lastattu datalla ja tekoälyllä

Isojen rahtilaivojen lastaaminen ja ohjaaminen läpi valtamerten myrskyjen ei ole ihan pala kakkua. Ei, vaikka digitalisaatio tekeekin merenkulusta entistä turvallisempaa.

Rahtialus

Rahtilaivojen lastausratkaisuihin erikoistunut MacGregor on kehittänyt nykyaikaiseen teknologiaan perustuvan tavan parantaa rahtilaivojen turvallisuutta. Se analysoi laivarahdeista saamaansa dataa tekoälyllä.

 

Analytiikasta turvaa merenkulkuun

Rahtilaivan lastaaminen on toisinaan aikamoinen haaste. Esimerkiksi konttien paino vaikuttaa siihen, miten laiva tulisi lastata. MacGregor kehitti yhteistyökumppaniensa kanssa ratkaisun, jolla mitataan lastauksen ja merimatkan aikana laivarahtiin kohdistuvia voimia, kuten tuulen ja aallokon vaikutusta.

Käytännössä sensorit keräävät reaaliaikaista dataa kontin ja konttipinojen liikkeistä merenkäynnin aikana. Tarvittaessa miehistö saa datasta varoituksia, ja näiden mukaan lastaussuunnitelmaa voidaan muuttaa turvallisemmaksi: voidaan muuttaa kurssia tai nopeutta ja tarkistaa rahdin kiinnityksiä matkan aikana.

Vaikka merimatkan aikana ei sinänsä ole mahdollista muuttaa lastausta, saadaan datasta tärkeää tietoa tulevaisuutta silmällä pitäen. Se kertoo, miten käytäntöjä on mahdollista muuttaa, jotta vältytään vaaratilanteilta. Samoin analytiikka auttaa maksimoimaan laivan kuljetuskapasiteetin, kun saadaan faktaa siitä, miten lasti käyttäytyy eri olosuhteissa.

 

Satsaus dataan on panostus asiakaskokemukseen

MacGregorin ratkaisu on hyvä esimerkki dataa hyödyntävästä analyysimenetelmästä, joka tuottaa arvokasta tietoa liiketoiminnan käyttöön.

Teknologian avulla paitsi parannetaan merenkulun turvallisuutta, myös pidetään parempaa huolta asiakkaan rahdista koko merimatkan ajan. Kun kontit osataan lastata kestämään merenkäyntiä mahdollisimman hyvin, vältytään asiakkaan rahdin menetyksiltä. Koska yksikään asiakas ei halua menettää lastiaan, on tämä jos mikä asiakaskokemukseen satsaamista.

Lisäksi rahtilaivojen lastaus on kerätyn datan ansiosta kustannustehokasta: kun tiedetään, minkä painoista lastia voidaan kuljettaa turvallisesti missäkin olosuhteissa, voidaan laivat lastata mahdollisimman täyteen - turvallisuudesta tinkimättä.

Dataa, analytiikkaa ja tekoälyä voidaan yhdistää lukemattomin tavoin eri tarkoituksissa. MacGregor on vain yksi esimerkki innovatiivisista tavoista luoda uutta liiketoimintaa digitalisaation tuella.

Mikä on sinun tapasi?

Keräsimme yhteen useamman casen, jossa liikenteen alalla on hyödynnetty modernia teknologiaa. Lataa eKirja 5xMuutos ja löydä tapoja viedä oma bisnes ja omat asiakaskokemukset ihan uudelle tasolle.

Lataa eKirja: 5XMuutos Liikenne

Blog moderation guidelines and term of use