Sini Himanen

Kuluttajat elävät digiajassa – pysyvätkö ruokapalvelut perässä?

Ruokapalvelutoimiala on kehittynyt viime vuosikymmenien aikana huimasti, vaikka suurin digiloikka onkin suurkeittiöissä vielä ottamatta. Palveluja tuotetaan entiseen verrattuna asiakaslähtöisemmin, sillä kilpailu toimialalla kiristyy. Kuluttajan käyttäytyminen vaikuttaa merkittävästi toimialan tulevaisuuteen ja asiakkaat edellyttävät ruokapalvelulta digitaalisia palveluita.

Ruokapalvelu mobiilisovellus

Jokainen maapallon 7,6 miljardista ihmisestä syö ja tarvitsee ruokapalveluita.  Suomessakin ravintolapalveluiden potentiaalisia asiakkaita on 5,5 miljoonaa. Onko suurkeittiöissä mietitty, miten asiakkaat valitsevat ravintolansa? Entä miten asiakas saadaan palaamaan vielä seuraavanakin päivänä? Onko muitakin keinoja kuin hyvä hinta-laatusuhde?

 

Asiakas päättää, miten ja millaista ruokaa syö

Aikaisemmin ruokapalvelun asiakkaille saattoi riittää täyttävä ja maukas ruoka, jonka tiedot olivat luettavissa paperisesta ruokalistasta ruokaravintolan ilmoitustaululta. Viime vuosina esille ovat nousseet muutkin kriteerit ruokailulle, kuten ruoan ravitsemuksellisuus, ekologisuus, eritysruokavaliot ja ruoan yksityiskohtaisten tietojen saaminen digitaalisesti. Yhä useampi kuluttaja on trenditietoinen ja tiedonjanoinen.

Ruokapalvelujenkin on aika ottaa hyödyt irti digitalisaation tuomista mahdollisuuksista. Esimerkiksi sähköinen tilauskanava ja ruokalista puuttuvat vielä monilta palveluntarjoajilta. Lisäksi ruoka-annosten tarkempaa sisältöä saa hakea monen klikkauksen takaa. Aina et edes löydä tärkeää tietoa, kuten allergeeneja.

 

openNykyaikaiset toimijat, jotka luovat avoimella tiedolla kysyntää ja tekevät ostamisen helpoksi, menestyvät jatkossa muita paremmin.close

 

Tietojen löytyminen netistä on nykyään oletusarvo, mutta miksi ruokapalvelut eivät tarjoa näitä tietoja? Nykyaikaiset toimijat, jotka luovat avoimella tiedolla kysyntää ja tekevät ostamisen helpoksi, menestyvät jatkossa muita paremmin. 

 

Tulevaisuuden ruokapalvelussa on kyse dialogista ja tiedolla johtamisesta

Tehokkaasti operoivalla ruokapalvelulla tiedonkulku ei enää jää manuaalisten prosessien jalkoihin ja hitaasti hallittavan tiedon käsittelyn varaan. Ruokapalvelutoimija, joka haluaa nähdä pidemmälle tulevaisuuteen, integroi ruokapalvelun tiedot saumattomasti osaksi muita organisaation toimintoja ja avainlukuja.

Toiminnanohjausjärjestelmä ei ole rasite, jonka käyttöönottoon kuluu aikaa ja resursseja. Toiminnanohjausjärjestelmä ruokapalvelutoimialalla on noussut lisääntyvien kriteerien myötä erittäin keskeiseksi työkaluksi. Aikaisemmin käsin tapahtuneet tiedonsiirrot esimerkiksi laskutusaineiston siirto laskutusjärjestelmään on nykyään täysin turhaa manuaalista työtä. Digitaalinen järjestelmä vapauttaa aikaa, jotta asiantuntijat voivat olla paremmin asiakkaidensa saatavilla.

Lähdetäänkö rakentamaan tulevaisuuden ruokapalvelua, joka nostaa päänsä piilosta ja profiloituu voimakkaammin asiakaskokemuksen vahvistajaksi? Onhan näin, että ravinteikas ruoka pitää asiakkaat tyytyväisinä ja menossa mukana huomennakin!

Haluaisitko johtaa ruokapalvelun toimintaa tarkemmin datan pohjalta ja optimoida tuotantoa tehokkaasti asiakkaan tarpeet huomioiden? Lataa Ruokapalvelupäällikön oppaamme: Näin johdat ruokapalvelua tehokkaasti tiedon pohjalta. 

Lataa ruokapalvelupäällikön opas

Blog moderation guidelines and term of use