Sami Mikkonen

Kasvuohjelman tavoitteet karkaamassa - Yritysten innovaatioista ja osaamisesta vauhtia liikennealan kehitykseen

Liikennealan kansallisen kasvuohjelman 2018–2022 lähtökohdaksi on Suomessa määritelty toimialan yritysvetoisen kehityksen, kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen. Pelkään, että tämä tavoite ei tule toteutumaan. Ainakaan ilman muutosta julkishallinnon nykytapaan ostaa ICT-palveluja.

Kasvuohjelman tavoitteet karkaamassa

Liikenneala, kuten muutkin toimialat, kehittyy innovaatioiden kautta. Ja parasta kasvualustaa kehitystä eteenpäin vieville innovaatioille ovat ekosysteemit. Verkostot, joissa läsnä ovat yritykset, julkihallinto ja tutkimusta tekevät yhteisöt. Verkostot, joista julkishallinto voisi poimia ideoita, palveluja ja ratkaisuja – samalla ekosysteemin elinvoimaisuutta vahvistaen ja kasvua tukien.

Nyt kuitenkin yleistynyt ICT-palvelujen ostamisen malli enemmän syö kuin vahvistaa ekosysteemien vitaliteettia ja kasvua. Valmiiden, yrityslähtöisten innovaatioiden ja palvelujen ostamisen sijaan keskitytään vuokraamaan osaajia julkisiin tuotantoyksiköihin. Monet kustannustehokkaat ja hyväksi todetut ratkaisut jäävät hyödyntämättä. Samalla pahennetaan jo valmiiksi suurta pulaa ICT-osaajista.

Liikennealan kehittymisen suurimpana haasteena on nyt tietoteknisen osaamisen pirstaloituminen ja alan toimijoiden keskinäinen kilpailu yksittäisistä osaajista. Eikä yksityisten toimijoiden hyväksi todettujen ratkaisujen sivuuttaminen ole omiaan tukemaan hallitusohjelman tavoitteita digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentamisesta tai uusien yritysten ja työpaikkojen syntymisestä.

 

Yhteiselle kiihdytyskaistalle

Uskon, että säästäisimme miljoonia ja pystyisimme kiihdyttämään suomalaisen digiekosysteemin kasvua liikennesektorilla, jos kilpailutuksissa yritykset voisivat tarjota myös ratkaisuja – työvoiman sijaan, tai edes rinnalla. Tämä vaatisi katseen kääntämistä tiukemmin hallitusohjelman ja liikennealan kasvuohjelman tavoitteisiin.

Erinomainen esimerkki hyvästä yhteistoiminnasta on helsinkiläisen kasvuyrityksen MaaS Globalin uudenlainen liikkumissovellus Whim. Sovellus kokoaa kaupunkilaisten ulottuvilla olevien liikkumismuotojen parhaat puolet yhteen helppokäyttöiseksi palveluksi tarjoten nykyaikaisen vaihtoehdon auton omistamiselle. Whim kattaa niin julkisen liikenteen, taksit, yhteiskäyttöautot, auton vuokrauksen kuin kaupunkipyörät. Upea palvelu!

Haluan nähdä lisää suomalaisia innovaatioita ja liikennealalta ponnistavia menestystarinoita. Haluan nähdä yhteistyötä, joka mahdollistaa yritysten kasvun ja sen myötä työpaikkojen kasvun.

Osallistu keskusteluun – kehitetään yhdessä suomalaista liikennettä.

Kirjoittaja vastaa CGI:llä Matkustamisen ja Liikenteen toimialasta sekä asiakkuuksista.

Blog moderation guidelines and term of use