CGI Suomen blogi
CGI:n asiantuntija

Esineiden internetistä asiakkaiden internetiin

Esineiden internet ei ole enää pelkkää hypeä. Se on täällä ja nyt. Oikein hyödynnettynä IoT-data voi olla erinomaisen asiakaskokemuksen mahdollistaja.

Konsulttiyhtiö McKinsey ennustaa* IoT-markkinan arvon kasvavan jopa 11 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Gartner puolestaan ennakoi*, että vuoteen 2020 mennessä maailmassa on 20,8 miljardia internetiin kytkettyä laitetta. Se on lähes kolme kertaa niin paljon kuin maapallolla on ihmisiä. Yrityksille tämä on vallankumouksellinen mahdollisuus avata uusi väylä kohti asiakkaita.

Ratkaisu17-tapahtuma kokosi yli 1200 osallistujaa Finlandia-taloon 26.1.2017
 

Data on vain dataa, jos sitä ei hyödynnetä

Monesti yrityksiin on kuitenkin muodostunut syvä kuilu esineiden ja ihmisten välille. IoT-ratkaisuilla tuotettu data putoaa hyödyntämättömänä tähän rotkoon, koska strategia datan hyödyntämiseksi puuttuu. Ilman kosketusta asiakasrajapinnan kanssa data on vain dataa. Kun taas oikein hyödynnettynä IoT-data voi olla erinomaisen asiakaskokemuksen mahdollistaja. 

Esimerkiksi jo pelkästään viime vuonna IoT-datan käyttö erilaisissa asiakaspalvelutiimeissä kasvoi lähes 100%**. Asiakaspalveluissa hyödynnetään tehokkaasti jo mm. tuotteen käyttöön liittyvää dataa, diagnostiikkaa, paikkatietoa, vikatietoa sekä eri sensoreista saatua dataa.

Ratkaisu17-tapahtumassa testattiin asiantuntijoiden löytämistä IoT:n avulla

 

Helposti liikkeelle asiakaskokemuksen parantamisessa IoT:n avulla

Blogin kuvat ovat viime viikon Ratkaisu17-tapahtumastamme, jossa demonstroimme yhdessä Salesforcen ja Kaltiotin kanssa, miten yksinkertaista on parantaa asiakaskokemusta IoT:n avulla. 

Kysyimme myös tapahtuman osallistujilta pienellä kilpailumielellä ideoita vastaavanlaisiin ratkaisuihin. Millaisia mahdollisuuksia IoT voisi tuoda liiketoimintaan? Saimme useita ideoita, joiden tavoitteena oli myös selkeästi asiakaskokemuksen parantaminen: 

  • Voisiko IoT-ratkaisua hyödyntää esimerkiksi lentokentän autovuokraamoissa tai parkkitaloissa oman autonsa löytämiseen?
  • Tai teollisuudessa varoittamaan työntekijöitä äkillisistä vaaroista jollakin tietyllä alueella?
  • Entäpä jos asiakaspalvelussa pystyttäisiin pyynnöstä antamaan asiakkaan paketin kulkema reitti aina tuotannosta ovelle saakka?

 

Millainen strategia sinulla on siihen, miten valjastat IoT-datan palvelemaan asiakkaitasi?

 

Kirjoittaja on CGI:n Salesforce-konsultti. Joeliin saat yhteyttä osoitteella joel.jokinen@cgi.com.

* Roundup Of Internet Of Things Forecasts And Market Estimates, 2016
** Salesforce State of Service 2017 -tutkimus


 

Tutustu myös:

Blog moderation guidelines and term of use