Teemu Vierimaa

Dynamics 365 - Tulevaisuuden tarpeet järjestelmäuudistuksen draiverina - Osa 1: Toimintamallien uudistaminen on jatkuvuuden elinehto

Blogi: Toimintamallien uudistaminen on jatkuvuuden elinehtoViimeisten vuosien voimakas digitaalinen transformaatio, toiminnanohjausjärjestelmien uusiutuminen, konepajateollisuuden kuoriutuminen teollisen internetin suunnannäyttäjäksi, ekosysteemien lujittuminen yhteistyön kivijalaksi, kerätyn tiedon arvoon havahtuminen ja toisaalta teollisuusyritysten roadmapin tarpeellisuuden korostuminen ovat saaneet monta päätä pyörälle - myös toimittajien päädyssä. Avaan neliosaisessa blogisarjassa niitä haasteita ja kipupisteitä, joita asiakkailla usein on, ja tuon esiin mahdollisuuksia, joita järjestelmäuudistus tarjoaa: Miksi ei kannata turvautua perinteiseen tuttuun? Miksi pitäisi nähdä metsä puilta ja ottaa askel eteenpäin kohti vielä kenties tuntemattomalta vaikuttavaa tulevaa?

Tämä on myös kirjoitus Microsoft Dynamics AX:sta sekä siitä, kuinka se on tuotu nykypäivään ja mitä tämä tarkoittaa aiemmin tuotetta käyttäneille yrityksille. Tämä kirjoitus olkoon se ääni, joka on hautautunut uuden tuotteen ominaisuuksien korostamisen jalkoihin.


Reagointi vai ennakointi - kumman valitset?

Väitän, että yrityksen toiminnan kehittämisessä tyydytään aivan liian usein perinteiseen - siihen, mitä toiminta on ollut jo hyvän aikaa. Ja miksei tyydyttäisi, onhan se tähänkin saakka sekä kannatellut liiketoimintaa vakaasti eteenpäin että onnistuessaan vienyt sitä seuraavalle tasolle.

Maailma on kuitenkin muuttunut muutamassa vuodessa merkittävästi, mikä on paikoin asettanut uudenlaiset vaatimukset kilpailukyvyn säilyttämiselle. Perinteisesti tätä lähestytään reaktiivisesti tuomalla omat tietoratkaisut tasolle, jolla pysytään taas pelissä mukana. Samalla unohdetaan, että tehty investointi olisi voinut olla osana kilpailuedun rakentamista. Digitaalisen maailman ”pihvi” ei ole jyrätä sitä mikä toimii, vaan mahdollistaa jo toimivan kehittyminen osaksi huomisen tarpeita.

 

openDigitaalisen maailman ”pihvi” ei ole jyrätä sitä mikä toimii, vaan mahdollistaa jo toimivan kehittyminen osaksi huomisen tarpeita.close

 

Kun halutaan viedä toiminta uudelle tasolle, ei lähtökohtana voi olla vanhan toistaminen tai vetoaminen siihen, että ”näin tehtiin viimeksikin ja saatiin siitä hyvä lopputulos”. En väitä, että jokainen riski olisi aina ottamisen arvoinen, mutta suunnitelmallinen lähestyminen ja selkeästi kommunikoitu strategia ei omissa silmissäni ole riskien ottamista vaan niiden hallintaa.


Järjestelmäuudistuksen roadmap

Tärkein lähtökohta järjestelmien uudistamiselle on nähdä yrityksen tulevaisuuden tavoitetila. Asettua vuoteen 2025 ja kommunikoida it-kumppanille, mitä näkee ympärillään, kun kääntyy täydet 360 astetta. Kun katsotaan retrospektiivisesti tulevasta tilasta (huom. ei enää tavoitetila) jokaista käännekohtaa ja etappia, joiden on onnistuttava tavoitteiden saavuttamiseksi, löydetään samalla roadmap tietojärjestelmien kehittämiseen.

En väitä, etteikö lisäksi ole tärkeä tunnistaa järjestelmien elinkaaret sekä näiden ylläpitoon ja uusimiseen vaadittava budjetti, mutta tällaisessa lähestymisessä ollaan auttamatta reaktiivisessa moodissa. Tällöin budjetti luodaan sen pohjalta, mitä nykytilan säilyttäminen tulee maksamaan ja unohdetaan miettiä, mitä kustantaisi aidosti kehittää ratkaisuja siihen, mitä liiketoiminta huomenna tarvitsee.

Uskon, että jokainen ammattitaitoinen CIO ja CFO näkee tämän dilemman ja kenties jopa tuskailee saman asian ympärillä kuin itsekin: miten vakuuttaa osapuolet siitä, että on oikein tehdä asioita myös uudella tavalla. Se on itse asiassa enemmän kuin oikein. Yrityksen jatkuvuuden kannalta on jopa elintärkeää tehdä asioita tulevaisuudessa uudella tavalla. Tämän viestin on tultava yrityksen sisältä ja seison itse jokaisen asiakkaani rinnalla antaen aseet viestin läpiviemiseen.


Lataa alta eKirja ja lue, miten voit ennakoida, mihin suuntaan järjestelmiä tulisi kehittää, jotta yrityksesi kilpailukyky on turvattu tulevaisuudessa.

Lataa eKirja Toiminnanohjaus liiketoiminnan muutoksessa

Tutustu myös

Blog moderation guidelines and term of use