Karri Salminen

Digitaalisuus muuttaa liikenteen käyttäjälähtöiseksi

Digitaalinen maailma tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia muuttaa nykyisiä toimintatapoja ja -prosesseja uudenlaisiksi: käyttäjälähtöisiksi ja asiakaskokemusta parantavaksi. Tämä myös liikenteessä, kun urbaani elämäntapa kohtaa digitalisaation mahdollisuudet.

Digitaalisuus muuttaa liikenteen käyttäjälähtöisemmäksi

Liikenteen palvelullistaminen etenee niin Suomessa kuin maailmallakin. Kun perinteisesti liikennepalvelut ovat lähteneet liikkeelle liikennejärjestelmistä ja liikenteen eri sektoreista, tuodaan moderneissa palveluissa keskiöön liikkuja. Näin liikennepalvelut rakentuvat hänen tarpeistaan lähteviksi.

 

Ajatellaan liikenne uusiksi

Kaupungistuminen ja ilmastonmuutos asettavat haasteita, joihin voidaan vastata esimerkiksi teknologian ja jakamistalouden keinoin. Vaikka me Suomessa elämme vielä aikamoisessa lintukodossa moniin maailman miljoonakaupunkeihin verrattuna, alkaa liikenteen uudelleenajattelu olla jo meillekin pakollista. Mitä pikemmin tähän herätään, sitä nopeammin päästää kehittämään liikennettä käyttäjä- ja ympäristöystävällisemmäksi.

Digitalisaation avulla voidaan lisätä jo olemassa olevien palvelujen vaikuttavuutta ja tuottavuutta sekä kehittää kokonaan uusia palvelumalleja, jotka eivät analogisessa maailmassa olisi olleet mahdollisia. Uuden, juuri voimaan astuneen lainsäädännön toimivuutta tulee seurata ja tarvittaessa siihen pitää tehdä muutoksia. Kaupunkien rooli liikkumisen uudistamisessa on keskeinen ja päätöksenteossa tarvitaankin rohkeutta ja osaamista. Rohkeat yksilöt eivät riitä, demokratiamme vaatii rohkeita enemmistöjä.

 

Liikenteen roaming - ja liikut helposti ja edullisesti

Voidaan puhua liikenteen roamingista, jonka perusajatus on sama kuin kännykkäliittymässäkin: kuljitpa sitten Helsingissä, Oulussa, Tukholmassa tai Pekingissä, tulee liikenneliittymän toimia samoin kuin kännykkäliittymän - samalla palvelutasolla ja jopa samalla hinnalla. Näin voit turvallisesti astua missä tahansa maassa junaan tai taksiin ja voit luottaa siihen, että homma toimii samoin kuin kotimaassa.

Suomalainen kasvuyritys MaaS Global perustaa tuotteensa roamingiin. Heidän Whim-sovelluksensa tarjoaa käyttäjille kaupunkiliikenteen palvelun, jossa kaikki liikkumisen muodot ovat saatavilla vaikka yhdellä kuukausimaksulla. Sovellus kerää kartalle kaupungin julkisen liikenteen palvelut joukkoliikenteestä kaupunkipyöriin sekä takseihin ja vuokra-autoihin. Matkustaja voi näistä valita haluamansa liikkumisen muodon.

Whim on hyvä esimerkki käyttäjälähtöisestä ajattelusta. Se mahdollistaa ovelta ovelle kulkemisen uudella ja innovatiivisella tavalla, jossa yhdistyvät eri liikennemuotojen palvelut. Asiakkaan kannalta olennaista on se, että palvelu on käytössä kiinteällä kuukausihinnalla. Liikkumisen kustannukset ovat kotitalouksille huomattava menoerä, itse asiassa asumisen jälkeen toiseksi suurin. Yksityisauton käyttö on tehoton ja iso investointi, joka seisoo 95 % ajasta tuottamattona paikallaan. Ja liikkuessaankin yksityisautot kyyditsevät keskimäärin 1,2 henkilöä.

Parhaimmillaan myös suomalaiset liikennekäyttäjät voivat saavuttaa sen, mitä suomalaiset kännykkäkäyttäjät ovat saaneet: laadukkaat verkot ja Euroopan edullisimmat kuluttajahinnat.

Kaipaatko lisää ideoita siihen, miten voisit omalla liiketoiminnallasi kehittää liikennettä viisaampaan suuntaa? Olemme keränneet erilaisia liikenteen ja logistiikan alan casejä, joissa hyödynnetään modernia teknologiaa ja digitalisaatiota.

Lataa 5x muutos ja luo uutta bisnestä uusilla innovaatioilla!

Lataa eKirja: 5XMuutos Liikenne

Blog moderation guidelines and term of use