Antti Harjunpää

Digijohtajan lukulista vuoteen 2018 – asiakaskokemusta, uutta bisnestä ja ketterää kehitystä

Digijohtajaa hemmotellaan. Verkko on pullollaan tietoa digitalisaatiosta ja sen eri näkökulmista, niin ideologisella kuin konkreettisella tasolla.

Liikemies tietokoneen kanssa kanssa

Toisaalta erilaista sisältöä on niin paljon, että olennaisen ja laadukkaan suodattaminen massasta on usein haastavaa.

Kokosimme CGI:n blogista viimeisen vuoden aikana julkaistujen artikkeleiden parhaat palat yhteen. Nämä tekstit olivat blogimme luetuimpien ja jaetuimpien joukossa.

Laita talteen, valikoi parhaat tai kahlaa vaikka kaikki kerralla! Ja jos jokin resonoi erityisen vahvasti, laita hyvä kiertämään ja jaa omalle verkostollesi.

 

1. Digijohtajan dilemma: jos keskityt kehittämiseen, voit unohtaa innovaatiot

Törmäämme digipalveluiden kehityksessä usein siihen, että yritys haluaa kehittää jotain täysin uutta ja innovatiivista, mutta lopulta keskustelu palaa aina nykyisen liiketoiminnan parantamiseen. Miksi?

Todellinen uuden kehittäminen on riskialtista ja erittäin epävarmaa. Pienin, turvallisin askelein etenevällä nykyliiketoiminnan kehittämisellä voitto on teoriassa lähes varma.

Radikaalin innovaation synnyttäminen taas edellyttää uuden liiketoimintamallin tai teknologian kehittämistä – tai täysin uudenlaista tapaa hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja. Silloin täytyy unohtaa pienet kehitysaskeleet ja hypätä rohkeasti kohti tuntematonta.

Valitse siis: pelaatko voittaaksesi vai pysyäksesi hengissä?

Lue blogi: Digijohtajan dilemma: jos keskityt kehittämiseen, voit unohtaa innovaatiot

 

 

2. Rakenna Minimum Lovable Product ja muut vinkit ketterään digipalvelun ostamiseen

Kankeat hankintaprosessit ovat laadukkaiden digitaalisten palveluiden pahimpia vihollisia.

Ohjelmistokehityksen toteuttamisessa paikkansa lunastanut ketteryys ei vieläkään ole tehnyt läpimurtoa digitaalisten palveluiden hankinnassa. Kehityshankkeet hukkuvat jäykkään koska-meillä-toimitaan-näin-byrokratiaan jo ennen syntymistään.

Tilaavan organisaation kontrollin tarve rampauttaa kehityshankkeen nilkutukseksi, josta lopputulokseksi jää vain kipeä muisto venyneestä aikataulusta ja ylittyneestä budjetista.

Onneksi on toinenkin tie. Karri Mustonen listaa kuusi konkreettista neuvoa ketterään digitaalisten palveluiden hankintaan.

Lue blogi: Rakenna Minimum Lovable Product ja muut vinkit ketterään digipalvelun ostamiseen

 

 

3. Mistä voittavia ideoita digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen?

Liiketoimintaa kiihdyttävään innovaatioon tarvitaan idea. Mistä löytyy riittävän tuoreita, rohkeita ja toteuttamiskelpoisia ajatuksia kokeilujen perustaksi?

Uusia palveluideoita pusketaan markkinoille joko mutu-tuntuman, teknologiainnovaatioiden tai hackathon-tyyppisten menetelmien ajamina. Olemme virittäneet innovaatiokoneistomme äärimmilleen, mutta laatu on pahasti hukassa.

Miten oikeasti laadukkaat ideat sitten syntyvät, ja mikä on olennaista ideoinnin kannalta? Markku Myllylahti johdattaa parempien ideoiden runsaudensarvelle:

Lue blogi: Mistä voittavia ideoita digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen?

 

 

4. Kaatuuko ketteryys kyräilyyn? Näin poistat kitkan kehitystiimin tuloksellisuudelta

Ketterä kehitys peittoaa tutkitusti perinteiset menetelmät tuloksellisuudessa, mutta ei sekään mikään nuoruudenlähde ole. Ketteräkin tiimi voi toimia tahmeasti, omaa tehokkuuttaan kyräilyllä ja löysällä viestinnällä nakertaen. Jossain on näkymätön pullonkaula, joka hiekoittaa tiimin tuloksellisuutta. Mikä mättää?

Kristoffer Vasara neuvoo, miten saat yli organisaatiorajojen muodostetusta kehitystiimistäsi enemmän irti:

Lue blogi: Kaatuuko ketteryys kyräilyyn? Näin poistat kitkan kehitystiimin tuloksellisuudelta

 

 

5. Digitaalisessa murroksessa strategia on ensimmäinen uhri

Digitaalisen liiketoiminnan globaalit menestystarinat ovat häikäiseviä. Lähes jokainen yritys haluaisi osalliseksi tästä suosituimpien applikaatioiden ja alustojen nauttimasta glooriasta ja tietenkin menestystä seuraavista rahavirroista.

Se ei kuitenkaan tapahdu tukeutumalla perinteisiin päätöksenteon tai kehittämisen malleihin.

Strategian laatiminen on yksi vanhan maailman vankoista linnakkeista. Se tapahtuu edelleen vesiputousmallilla, suljettujen ovien takana pidettyjen strategiatyöpajojen sarjoissa. Maailman muuttuessa tämän mallin on muututtava, tai strategiat muuttuvat merkityksettömiksi, väittää Markku Myllylahti:

Lue blogi: Digitaalisessa murroksessa strategia on ensimmäinen uhri

 

 

The CDO Playbook ja 25X MUUTOS – neuvoja ja inspiraatiota digitaalisuuden johtamiseen

Julkaisimme myös kaksi paljon ladattua ja positiivista palautetta kerännyttä ekirjaa.

25X MUUTOS -ekirjasssa on 25 konkreettista esimerkkiä siitä, miten yritykset ympäri maailmaa ovat rohkeasti luoneet jotain täysin uutta digitaaliseen toimintaympäristöön. Pääset ekirjaan käsiksi täältä:

Lataa ekirja 25X Muutos

CDO Playbook taas vastaa kysymykseen “miten luoda perusta ketterälle kehittämiselle, paremmille asiakaskokemuksille ja uuden digitaalisen liiketoiminnan rakentamiselle”. Ekirja tarjoaa sinulle tuoretta näkemystä mm. strategian ja johtamisen muuttumisesta, organisaation ketteröittämisestä sekä tehokkaasta tavasta käyttää rahaa.

Tutustu CDO Playbookiin:

 Lataa CDO Playbook

 

Blog moderation guidelines and term of use