Antti Harjunpää

Digijohtajan dilemma: jos keskityt kehittämiseen, voit unohtaa innovaatiot

Törmäämme digipalveluiden kehityksessä usein siihen, että yritys haluaa kehittää jotain täysin uutta ja innovatiivista, mutta lopulta keskustelu palaa aina nykyisen liiketoiminnan parantamiseen.

Miksi?

Digijohtajan dilemma: jos keskityt kehittämiseen, voit unohtaa innovaatiot

 

Todellinen uuden kehittäminen on riskialtista ja erittäin epävarmaa. Siihen ryhtyminen pelottaa – radikaalin idean isä kivitetään epäonnistumisen hetkellä. Pienin, turvallisin askelein etenevällä kehittämisellä voitto on teoriassa lähes varma: sinulla on asiakkaita, joiden kanssa voit testata ajatuksiasi pala kerrallaan.

Radikaaleissa ideoissa tätä vaiheittaisen testaamisen etuoikeutta ei ole. Lisäksi joudut asiakasta todella ymmärtääksesi etsimään sellaisia sparrauskumppaneita, joiden kokemuspohja eroaa merkittävästi omastasi. Radikaalin innovaation synnyttäminen edellyttää uuden liiketoimintamallin tai teknologian kehittämistä – tai täysin uudenlaista tapaa hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja.

 

Pelaatko voittaaksesi vai pysyäksesi hengissä?

Radikaaleja innovaatioita ei synny, jos keskityt kehittämään nykyistä liiketoimintaasi, vaikkapa digitaalisia tilauskanavia. Moni uskoo ja toivoo, kukaan ei onnistu.

Siksi kehitystä kannattaa ajatella kahdesta erilaisesta näkökulmasta:

Play not to lose – nykyisen liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittäminen

Play to win – uusien palveluiden ja liiketoimintamallien etsiminen ja rakentaminen

 

Play not to lose – pysy hengissä

Kun tavoitteena on nykyliiketoiminnan tai asiakaskokemuksen kehittäminen, uuden digitaalisen palvelun rakentamisen alkuvaiheessa sen linkki yrityksen muihin palveluihin on selkeä. Matkan varrella arjen realiteetit iskevät, ja lopulta toteuttavan tiimin energia kuluu kyseisen palvelun valmiiksi saamiseen. Katsantokanta kapenee – ja ehkä niin kuuluukin käydä, jos palvelu aiotaan saada myös toteutettua.

Tässä näkökulmassa keskeiseksi teemaksi nousee se, miten palvelu liittyy asiakkaan koko polkuun ja yrityksen strategiaan. Onko palvelu selkeä osa asiakkaan matkaa sekä linjassa kokonaistavoitteiden kanssa?

CDO:n tai kehitysjohtajan rooli onkin nostaa yksittäisen kehitystiimin katse kokonaisuuteen. Mikä se strateginen tavoitteemme taas olikaan? Löytyyhän se punainen lanka digitaalisesta roadmapista?

 

Play to win – vain voitto kelpaa

Kun tavoitellaan täysin uutta liiketoimintaa, esimerkiksi omalla budjetilla operoivan sisäisen startupin avulla, maalia ei edes kannata sitoa liiaksi nykyiseen asiakaspolkuun tai palveluportfolioon.

Tästä hyvä esimerkki on OP Pivo, joka kilpaili konsernin olemassa olevien palvelukanavien kanssa. Tästä huolimatta sitä edistettiin voimakkaasti ja sen kehittämiseen osoitettiin ketterä, autonominen tiimi. Nyt Pivo saavuttaa yli 700 000 käyttäjää viikossa.

Lue myös: 25X MUUTOS -ekirja, jossa esillä OP:n digiloikka ja 24 muuta digitaalista menestystarinaa

Kun kehitystiimi saa vapaat kädet ilman nykypalveluihin ja niiden suoriin bisnestavoitteisiin liittyviä rajoitteita, kasvualusta todellisille innovaatioille on kunnossa. Kun vain voitto kelpaa, CDO:n tärkein tehtävä on taata tiimille työrauha ja vapauttaa heidät riittävän rohkeaan ajatteluun.

Juuri julkaisemamme The CDO Playbook tarjoaa tiekartan jokaiselle digitaalisesta muutoksesta ja sen johtamisesta vastaavalle:

Lue CDO Playbook

Blog moderation guidelines and term of use