Matti Rossi

Web Summit 2017 – 8 tuoretta trendiä maailman suurimmasta teknologiatapahtumasta

Mitä digitaalisuudesta pitäisi tietää juuri nyt?

Web Summit

Valon kaupunki, Lissabon, ja 60 000 digimatkailijaa saman kysymyksen äärellä. Maailman suurimmaksi kasvanut teknologiakonferenssi Web Summit järjestettiin marraskuussa toista kertaa Portugalin auringon alla.

Kun tähän lähtökohtaan yhdistetään todella tasokas ja monipuolinen puhujakaarti, on tunnelma omiaan avaamaan mielen ja ajatukset tulevaisuudelle sekä sille, miten ja millä yritykset, valtiot ja lopulta koko ihmiskunta palvelevat toisiaan.

Mistä Web Summitissa sitten puhuttiin? Mitä konkreettista jäi käteen lennokkaiden visioiden rinnalla? Ja miten nämä tuoreet teknologiat, trendit ja innovaatiot vaikuttavat yritysten arkeen jo lähitulevaisuudessa?

Suodatin kaikesta kuulemastani ja kokemastani kahdeksan kiinnostavinta näkökulmaa.

 

1. AI on jo täällä ja saa yhä konkreettisempia muotoja

Web Summitissa ei voinut välttyä tekoälyn ja ohjemistorobotiikan innovaatioiden esiinmarssilta. Esimerkiksi erilaiset chatbotit yleistyvät sekä monipuolistuvat vauhdilla. Ihastuin erityisesti Hanson Roboticsin robotteihin, jotka käytännössä vetivät oman shownsa ja pohtivat hyvinkin filosofisia asioita mm. ihmiskunnan kohtalosta.  

Olemme nyt myös siinä kulminaatiopisteessä, jossa tekoäly ja ohjelmistorobotiikka kykenevät analysoimaan tarpeitamme ja kehittämään siihen sopivia ratkaisuja tai jopa kokonaisia uusia palveluja. Tämä tulee muuttamaan myös digitaalista palvelukehitystä ja -tuotantoa enemmän kuin yksittäiset uudet ohjelmistokielet tai -alustat.

Tunnelmia Web Summit -tapahtumasta

 

 

2. Teknologia voi olla avain taistelussa ilmastonmuutosta vastaan

Meillä on yhä enemmän mahdollisuuksia tehdä ympäristölle positiivisia päätöksiä, ja ekologiset innovaatiot voivat olla myös taloudellisesti kannattavia. Al Goren puheen jälkeen on vaikea ummistaa silmiään tältä muutokselta ja siltä, mitkä mahdollisuudet meillä kaikilla on tehdä positiivisia valintoja planeettamme ja koko ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta.

 

3. Digi inhimillistyy vauhdilla ja sulautuu yhä tiiviimmin arkeemme

Tulevaisuuden käyttöliittymät ovat inhimillisiä ja aisteihin perustuvia (from computer to human interface). Esimerkkinä: jo nyt 10 % kaikista hauista tehdään ääntä käyttäen.

Tulevaisuuden käytetyimmät digitaaliset palvelut sulautuvat meidän maailmaamme, ei toisinpäin. Kannustan kaikkia testaamaan esim. Google Home- tai Amazon Alexa -palveluita sekä havainnoimaan, miten vaikkapa alle 15-vuotiaat nykynuoret käyttävät matkapuhelimiaan.

 

4. Mainonnan ja markkinoinnin tulisi palata takaisin juurilleen

Tehokkuus ja yleisön saavutettavuus (reach) ovat ajaneet monet keskittymään pitkäaikaisen vaikuttamisen (persuasion) sijaan promootioiden automatisointiin ja toistettavuuteen.

Mainonnan tarkoitus on kuitenkin syvempi ja pidemmälle ulottuva vaikuttaminen. Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään väärin. Vuoropuhelun sijaan sitä hyödynnetään usein vain yksisuuntaiseen viestintään ja tarjousten levittämiseen. Tavoitellaan vain pikavoittoja, kun pitäisi myös pyrkiä houkuttelemaan ja sitouttamaan yleisöä pidemmällä tähtäimellä.

 

5. Videopalvelut syövät yhä enemmän ruutuaikaa perinteisiltä kanavilta

Television uutislähetysten seuraajat ovat Yhdysvalloissa keskimäärin 60-70 vuotiaita. Nuoret kyllä katsovat uutisia, mutta eivät siinä muodossa, ajassa ja hetkessä kuin perinteiset tuottajat kuvittelevat – “They watch news – but not you”.

Toinen videopalvelujen nouseva trendi tuntui olevan VR:n käyttö. Teknologian yleistyessä ja hintojen laskiessa meillä jokaisella voi olla eturivin paikat Super Bowliin tai mahdollisuus seurata formuloita Kimi Räikkösen silmin.

 

6. Disruptio vaatii isoa ajattelua ja rohkeaa toteutusta

Todellinen digitaalinen disruptio ei tapahdu modernisoimalla nykyisiä palveluja eikä edes kehittämällä uusia. Se tapahtuu täysin uusien liiketoiminta- ja jakelumallien kautta.

Yksi hyvä Web Summitista poimittu esimerkki tästä on Uber. Se jatkaa disruptointiaan, nyt kumppanoitumalla NASA:n kanssa. Tavoitteena on viedä palvelu taivaalle muutamassa vuodessa.

 

7. Verkkokauppa kasvaa ja kehittyy asiakaskokemuksen ehdoilla

Kävin Web Summitissa tarkemmin läpi verkkokauppa-alan startup-alueen. Useimmat esillä olleet palvelut olivat keskittyneet ostamisen helpottamiseen, esim. miten ostaa suoraan sisällöstä, miten valita oikea koko ja tuote, miten ns. viimeinen maili sekä toimituksissa että palautuksissa voidaan kustomoida asiakkaan tarpeiden mukaan sekä miten tarjota parempaa asiakaspalvelua AI-ratkaisujen, kuten chatbottien avulla. Norjalainen Robin.ai on yksi mielenkiintoinen esimerkki tulevaisuuden chatbot-palvelusta.

 

8. Lisätyn todellisuuden palvelut kasvavat aikuiseksi

Lisätyn todellisuuden (AR) sovelluksista on nähty vasta osa. Kun nyt on keskitytty tunnistamaan tiloja sekä objekteja ja rikastamaan niitä digitaalisella sisällöllä, jatkossa tullaan näkemään yhä enemmän lisättyyn todellisuuteen nojaavia palveluita.

Nämä palvelut analysoivat näkymien ja erilaisten filttereiden kautta ympäristöä sekä sen dynaamista sisältöä, kuten tunnetiloja ja tapahtumia.

 

Älä jää odottamaan, että joku muu rakentaisi tulevaisuutesi

Tässä siis vain pieni otos muistiinpanoistani. Keskustelen mielelläni havainnoistani tai siitä, mitä nämä kaikki voisivat käytännössä tarkoittaa eri toimialoilla.

Kehitys on usein nopeampaa kuin uskommekaan. Haastankin meidät kaikki tutkimaan eri toimialoja sekä markkinoita ennakkoluulottomasti. Usein astuminen oman mukavuusalueen ulkopuolelle luo tehokkaammin tilaa uusille innovaatioille sekä liiketoiminnalle.

Älä jää odottamaan, että joku muu kehittäisi valmiita innovaatioita juuri sinun tarpeisiisi – parempi olla tekemässä niitä itse.

The CDO Playbook tarjoaa tiekartan jokaiselle digitaalisesta muutoksesta ja sen johtamisesta vastaavalle – lataa ja lue täältä:

 Lataa CDO Playbook

Blog moderation guidelines and term of use