Jaa
Aineistot
Asiakasesimerkit

Kännykällä enemmän aikaa ihmiselle

Helsinki tehostaa kotihoitoaan mobiiliratkaisulla, joka tuo toiminnanohjauksen hoitajien kännyköihin ja asiakkaiden luo.

Näin se toimii: kotihoitaja menee asiakkaan kotiin mukanaan älypuhelin, johon hän saa reaaliaikaiset tehtävätiedot. Hän näyttää kännykälle oven pielessä olevaa tunnistetta, hoitaa annetut tehtävät, kirjaa ne, näyttää taas kännykälle tunnistetta ja lähtee seuraavan kohteeseen. Sekä hoitaja että asiakas tunnistuvat näin järjestelmään. Tilastointi ja raportointi tapahtuvat taustalla automaattisesti. Kirjaamistyö helpottuu ja hoitajalle jää enemmän aikaa asiakkaan kanssa.

Helsingin kotihoidossa CGI:n toimittama Pegasos Mukana -ratkaisu on pilottivaiheensa läpäissyt ja jo parinsadan asiakkaan käytössä.

– Mobiiliratkaisua pilotoidaan vielä tämän syksyn ajan ja jossakin vaiheessa ensi vuotta se on täysin toiminnassa. Sitten aletaan kokeilla muun muassa sähköistä oven avaamista, sanoo Helsingin kotihoidon johtaja Anna-Liisa Lyytinen.

Ratkaisusta haetaan toiminnanohjauksen ja palkanlaskennan automatisoinnin tuomia hyötyjä. Mobiilikäyttöisiä ja ajantasaisia toiminnanohjausratkaisuja on jo esimerkiksi Turussa ja Lahdessa, mutta ne eivät kaikilta ominaisuuksiltaan vastaa helsinkiläisversiota. Lyytisen mukaan pääkaupunki kaipasi kotihoitoon mobiiliratkaisua, joka on yhteydessä asiakastietoihin ja henkilöstön palkanmaksuun, ja jolla koko maksujärjestelmä voitaisiin jatkossa automatisoida.

Miljoonaluokan mobiilihanke

– Mobiiliuudistus on miljoonaluokan hanke ja mittava ponnistus. Järjestelmän toimivuuteen liittyy paljon odotuksia ja toisaalta myös haasteita, kuten se, miten terveydenhuollon asiantuntijoiden tarpeet ovat välittyneet tietotekniikka-asiantuntijoille. Yhteistyö julkisen organisaation ja ison IT-talon välillä on toiminut kuitenkin hyvin ja pilottikäyttö on osoittanut, että ratkaisu toimii. Olemme laskeneet, että uudistus maksaa itsensä takaisin parissa vuodessa, Lyytinen sanoo.

Kotihoidonohjaajan vuosittaisesta työajasta nelisentoista prosenttia kuluu asiakasmaksujen manuaaliseen käsittelyyn. 72 ohjaajalla aikaa kuluu niin paljon, että se vastaa 10 kotihoidon ohjaajan vuosipalkkaa, noin 450 000 euroa vuodessa.

– Mobiiliratkaisusta ovat innostuneet nekin hoitajat, jotka eivät ole paljon tietotekniikkaa käyttäneet. Myös asiakkailta on tullut pelkästään positiivista viestiä. Lyytisen visioissa tekniikka tuo tulevaisuudessa apua ikäihmisten kasvavan joukon kotihoitoon esimerkiksi lääkäreiden virtuaalikäynteinä.

Juttu on alun perin julkaistu Ratkaisu-lehdessä 3/2012