Mistä, minne, milloin ja miten? HSL:n Reittiopas on jo 10 vuotta opastanut hyödyntämään pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän eli HSL:n Reittiopas kertoo parhaat joukkoliikenneyhteydet paikasta A paikkaan B tiettynä ajankohtana. Palvelulle on suuri kysyntä.

"Reittiopas houkuttelee joka arkipäivä keskimäärin 150 000 käyttäjää. Kun aikataulut kesän jälkeen muuttuivat, päivittäisten käyttäjien määrää nousi jopa 200 000:een", kertoo Reittioppaan konseptin kehityksestä ja suunnittelusta vastaava projektipäällikkö Jari Honkonen.

Taloustutkimuksen Verkkobränditutkimuksissa säännöllisesti kolmen parhaan joukkoon sijoittuvaa Reittiopasta hyödyntävät eniten 15–24-vuotiaat opiskelijat, helsinkiläiset ja naiset.

Käytettävyys kunniaan

Syksyllä 2001 käyttöön otetun Reittioppaan kieleksi voi valita suomen, ruotsin tai englannin. Runsas vuosi sitten HSL lisäsi joukkoliikenteen reittiehdotuksiin tiedot valitun reitin hiilidioksidipäästöistä. Nykyinen käyttöliittymä perustuu Ajax-tekniikkaan, jolla kartan liikuttaminen ja zoomaus on helppoa.

"Asiakkaan pitää pystyä käyttämään palvelua omalla laitteellaan ja selaimellaan. Palvelun täytyy toimia luotettavasti ja nopeasti. Hakutoimintojen tulee olla yksinkertaisia ja palvelun tarjoamien matkaohjeiden helposti ymmärrettäviä", Honkonen listaa Reittioppaan käytettävyysperiaatteita.

Palaute kuuluu kehitystyöhön

Kehitystyö on Reittioppaassa jatkuva prosessi. Palvelua skarpataan käytettävyystutkimusten ja asiakaskyselyiden avulla. HSL:n asiakkaat antavat myös aktiivisesti omaa palautetta. Suurin osa siitä kohdistuu tietosisältöön, asiakas esimerkiksi huomaa pysäkin näkyvän väärässä paikassa. Toisinaan taas ihmiset pitävät omia matkustustapojaan parempina kuin keinoälyn tarjoamia. Onneksi eri kulkumuodoista koostuva tiheä liikenneverkko tarjoaa monia mahdollisuuksia tehdä sama matka. Honkonen vakuuttaa HSL:n käyvän kaiken palautteen läpi, vaikka ei vastaakaan jokaiseen viestiin.

Mobiilisovellukset yleistyvät

Reittioppaan tietoja HSL päivittää viikoittain, reaaliaikainen tieto on tulevaisuuden tavoite. Ihan lähiaikoina Honkonen lupaa parannusta pysäkkiaikataulun ja Reittioppaan integroitumiseen. Sen jälkeen asiakas voi entistä intuitiivisemmin suunnitella matkansa. Vaikka asiakkaat edelleen useimmiten tutkailevat Reittiopasta tietokoneeltaan, HSL on varautunut mobiiliin murrokseen.

"Palveluntuottajat pystyvät hakemaan Reittioppaan tietoja mobiilisovelluksiinsa. Joukkoliikenteen houkuttelevuus kasvaa, kun aikataulutiedot ovat saatavilla useilla kanavilla", Honkonen mainitsee.

Lihasvoimalla matkaan

Joitakin vuosia sitten Reittiopas laajeni näyttämään myös pyöräily- ja kävelyreitit. Nyt niitä pystyy silmäilemään niin tavallisesta kartasta kuin maastokartasta ja ilmakuvasta. Etappien ja pituuden lisäksi palvelu näyttää muun muassa reitin keston valitulla nopeudella, energiankulutuksen, päällystemateriaalin ja profiilin. "Palvelumme jopa laskee automaattisesti valitun reitin nousut, Jari Honkonen kehuu.

Lisätietoja

Mika Vuorio, mika.vuorio(a)cgi.com, puh. 040 540 4531

Juttu on alun perin julkaistu Ratkaisu-lehdessä 3/2011