Helsinki, 23.08.2016

IT-palveluyhtiö CGI on käynnistänyt uuden, robotiikkaan ja prosessianalytiikkaan keskittyvän palvelun. Robotiikkapalvelu on tarkoitettu yksinkertaisen IT-, tieto- ja toimistotyön automatisointiin.

Palvelussa CGI:n analyytikot perehtyvät yritysten prosesseihin, tunnistavat niiden pullonkaulat, arvioivat soveltuvimmat ratkaisut toiminnan automaatioasteen nostamiseen sekä huolehtivat ohjelmistorobottien käyttöönotosta ja ylläpidosta.

”Kyse on kustannustehokkuuden ja toiminnan sujuvuuden kehittämisestä niin sisäisesti kuin asiakaspalvelussakin. Robotiikalla on mahdollista saavuttaa jopa 85 % säästöt työvoimakustannuksiin ja ehkäistä inhimillisiä virheitä tiedonkäsittelyssä”, kiteyttää ohjelmistorobotiikan hyödyt CGI:n robotiikkapalveluista ja muista toimialariippumattomista digitalisaatioratkaisuista Suomessa vastaava johtaja Niko Halonen.

Ohjelmistorobotti on ikään kuin virtuaalinen työntekijä, joka käyttää tietokonetta ihmisen apuna tai sijasta. Robotti ohjeistetaan työskentelemään tiettyjen sääntöjen mukaisesti erilaisten sovellusten käyttäjänä.

”Digitalisaatio avaa paljon uusia mahdollisuuksia, mutta teknologia ei automaattisesti ratkaise ongelmia. On ymmärrettävä myös, miten toimintamallien on muututtava ja missä kohdissa palveluketjua voidaan saavuttaa suurimmat parannukset. Riippumattomana teknologiatalona keskitymme siihen, miten työnkulut pitäisi mennä ja vasta sitten haemme siihen soveltuvimman ratkaisun”, Halonen muistuttaa.

Ohjelmistorobotiikka on kustannustehokas tapa automatisoida tehtäviä, joille ovat tyypillistä suuret volyymit ja toistuvat rutiinit. Esimerkiksi tietojen syöttäminen tai tarkistaminen eri järjestelmien välillä, vaihtelevien häiriötilanteiden hallinta sekä vakioitujen päätösten tekeminen ovat tehtäviä, joiden automatisointiin on kasvavaa kiinnostusta.

”Ennen kuin ohjelmistorobotit laitetaan töihin, teemme vielä kannattavuuslaskelmat, joilla varmistetaan automatisoitavien tehtävien järkevä laajuus. Yleensä ohjelmistorobotti on saatavissa käyttöön nopeasti ja matalin kustannuksin verrattuna esimerkiksi tilanteisiin, joissa legacy-järjestelmiin toteutettaisiin suoria integraatioita”, korostaa Halonen.

Teknologiariippumattomana palveluyrityksenä CGI hyödyntää kaikkia alan yleisimpiä ohjelmistoja, kuten BluePrism, UIPath, Automation Anywhere, Thoughtonomy ja Celaton.

 

Lisätietoa 

www.cgi.com/fi/robotiikka

Niko Halonen
johtaja, toimialariippumattomat digitalisaatioratkaisut, CGI
+358 40 8332083
niko.halonen@cgi.com

 

Media 

Esa Luoto
viestintäpäällikkö, CGI
+358 50 380 5601
esa.luoto@cgi.com

 

Vuonna 1976 perustettu CGI on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton ICT-palveluja tarjoava yritys. Yhtiön 65 000 asiantuntijaa palvelevat tuhansia asiakkaita maailmanlaajuisesti. Suomessa CGI työllistää yli 3 200 henkilöä 17 paikkakunnalla. CGI konsultoi asiakkaitaan liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä, integroi ja kehittää tietojärjestelmiä kattaen mm. 150 omaa IP-tuotetta sekä on asiakkaidensa ulkoistuskumppani. CGI:n liikevaihto on yli 10 Mrd. C$, ja yritys on listattu Toronton sekä New Yorkin pörsseissä (TSX:GIB.A ja NYSE:GIB). Lisätietoa: www.cgi.com ja www.cgi.com/fi.