Esineiden internet vaatii ajatusta ja yhteistyötä, ­sanovat ISS Palvelujen ja Lindströmin toimitusjohtajat.

CGI on yhdessä ISS:n ja Lindströmin kanssa käynnistänyt digitalisoidun siivouspalvelun, jossa siivooja saa mobiililaitteeseensa automaattisesti ilmoituksen heti kun saniteettitilojen käsipyyhkeet alkavat ehtyä.

Käsipyyhepalvelu on kouriintuntuva esimerkki esineiden internetistä (IoT, Internet of Things). Samalla se näyttää suuntaa innovaatioyhteistyössä. Käsipyyhepalvelu syntyi kolmen yhtiön yhteisponnistuksena CGI:n Digital Spark -ajatuskiihdyttämössä.

”On hienoa, että asiat mietitään kokonaisuuksina. Tässä laitettiin Suomen parhaat resurssit yhdessä miettimään ratkaisua yksinkertaiseen ongelmaan. Samalla edettiin ketterästi eikä pähkäilty vuotta ennen kuin saatiin innovaatio käytäntöön”, sanoo ISS:n toimitusjohtaja Jukka Jäämaa.

Tässä laitettiin Suomen parhaat resurssit yhdessä miettimään ratkaisua yksinkertaiseen ongelmaan. Samalla edettiin ketterästi eikä pähkäilty vuotta ennen kuin saatiin innovaatio käytäntöön.

Jukka Jäämaa, ISS Palvelut

Esineiden internetissäkin kaikki lähtee Jäämaan mielestä asiakkaasta. Hän kehottaa perehtymään haasteisiin ennen kuin niitä yrittää ratkaista teknologian avulla.

”Pitää miettiä, mitä oikein ollaan ratkaisemassa, miten se auttaa asiakasta ja omaa henkilöstöä ja miten se tekee meistä kilpailijoitamme tehokkaampia. Teknologian pitää tukea asiakaskokemusta ja auttaa henkilöstöä niin, että saadaan tehokkuus kuntoon. Ei riitä, että yksi näistä toimii, vaan niiden pitää toimia kokonaisuutena.”

ISS digitalisoi muutenkin henkilökuntansa toimintaa. Yhtiön jokaisella siivoojalla on jatkossa älypuhelin työviestintää ja tuntiseurantaa varten. Ajan säästämisestä tehdään helpompaa. Digitalisaatio ulottuu myös ISS:n kiinteistön ylläpidon, turvallisuuspalveluiden ja ruokailupalveluiden ammattilaisten työhön.

Helppoutta Jäämaa toivoo liiketoimintaankin.

”Jokainen osaa käyttää iPhonea ilman ohjeita. Sellaista yksinkertaisuutta kaipaisin bisneksen tekemiseen: ratkaistaan myös niitä päivittäisiä ongelmia eikä mietitä vain miten tehdään suuri ja mahtava järjestelmä, jonka kehittäminen vie vuosia.”

Testaus kertoo totuuden

Käsipyyhepalvelu liittyy Lindströmin vastikään kaupallistamaan Smart Washroom -konseptiin, joka tähtää asiakastyytyväisyyden parantamiseen ja siivouskustannusten pienentämiseen digitalisaation avulla. Yhtiön älyteknologiaa on käytössä muun muassa kauppakeskusten saniteettitiloissa.

Saniteettitilojen siisteys vaikuttaa viihtyvyyteen ja sitä kautta esimerkiksi ostohalukkuuteen ja ostospaikan valintaan. Tyytyväinen asiakas viipyy pitempään ja käyttää enemmän rahaa.

”Digitalisoituminen tekee siivoustyöstä entistäkin tehokkaampaa ja tilat pysyvät hyvässä kunnossa. Esimerkiksi kauppakeskukset hyötyvät erityisesti siitä, että tilojen ollessa siistit, ­asiakkaat viihtyvät keskuksessa pitemmän aikaa. Tällaiset lisäarvot tulevat ilmi vasta kun tämän kaltaisia hankkeita testataan”, sanoo Lindströmin toimitusjohtaja Juha Laurio.

Esineiden internet näkyy Lindströmillä myös älykkäinä työvaatteina, jotka keräävät dataa sekä yhtiön sisäisiä prosesseja varten että hyvin yksilöllistenkin asiakastarpeiden ratkaisemiseksi.

”IoT antaa hurjasti mahdollisuuksia. Saamme prosessin aikana tai sen jälkeen hyödynnetyksi dataa myös ihan johonkin muuhun kuin mihin olimme sitä alun perin ajatelleet.”

Yhdessä tekemällä syntyy aina enemmän uusia näkökulmia, ja asioita saadaan usein myös ketterämmin eteenpäin.

Juha Laurio, Lindström

Myös Smart Washroom -konseptin alkuperäinen idea on muuttunut matkan varrella testausten, rankankin palautteen ja pilotoinnin myötä.

Laurion mukaan yhteistyö ideoinnissa on Lindströmille avainasia.

”Meille on tärkeää ideoida ja testata uusia asioita yhdessä asiakkaidemme kanssa. Näin varmistamme myös sen, että idealla on lisäarvoa asiakkaidemme liiketoimintaan. Oli yhteistyö yritysten välistä tai tiimin sisäistä, yhdessä tekemällä syntyy aina enemmän uusia näkökulmia, ja asioita saadaan usein myös ketterämmin eteenpäin”, Laurio sanoo.